~ V. Leac - Prezentare
~ Andrei Voica - Poezia ca un Leac [caricaturi]
~ Petrișor Militaru - Cu umor despre filosofia gropii și otrăvirea lui Dumnezeu
~ Ormeny Francisc - Vivat Nietzsche!
~ Dosar V. Leac
~ V. Leac - Paznicul
~ V. Leac - spot publicitar în gara Păltiniș
~ V. Leac - Jurnal de călătorie I
~ V. Leac - Jurnal de călătorie II

V. Leac - Prezentare

V. Leac (n. 1973, Năsăud) a debutat publicistic în anul 1999, în revista Arca. Absolvent de Drept. Debut editorial în 2001, cu Apocrifele lui Gengis Khan (2001), volum distins cu Premiul de Debut al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Arad. De atunci, a mai publicat trei volume de versuri: Sera cu bozii (2003), Seymour: sonată pentru cornet de hârtie (2005; 2006) și Dicționar de vise (2006). A publicat în diverse reviste, printre care: Arca, Tribuna, Vatra, Poesis, Ziua literară. Este membru fondator al grupării literare "Celebrul animal" și al revistei Ca și cum. În mai 2008, a susținut la New York mai multe lecturi, alături de câțiva dintre cei mai importanți poeți contemporani.



[desen de Andrei Voica]

[desen de Andrei Voica]

Cu umor despre filosofia gropii și otrăvirea lui Dumnezeu

de Petrișor Militaru

Discursul epic al lui Vasile Leac se deschide, amuzant și inițiatic, cu un titlu ce trimite un păzitor al pragului, al trecerii de la viață la moarte, de la realitate la ficțiune. Stilul este direct, iar narațiunea, la persoana I singular, începe cu o confesiune despre filosofia gropii, despre cum sufletul își află groapa lui și, mai ales, despre cum se coboară trupul în căutarea sufletului. pierdut.
Paznicul lui Vasile Leac este un fel de demiurg care stăpânește cu forța sa retorică universul gropii, al morții în sensul cel mai concret al cuvântului. Este mândru că are  familie și un serviciu pe care îl consideră important ca orice bărbat care ajuns la o anumită  vârstă simte nevoia să se ia și în serios (probabil că în subconștient simte el că nu prea îl ia nimeni în serios, așa că trebuie să găsească un mod de a compensa situația!). Însă, cel mai important este că omul nostru e din categoria celor "care se descurcă" atunci când picioarele mortului sunt mai lungi decât își făcuseră meseriașii planul. Iarna e anotimpul cel mai dificil, e anotimpul târnăcopului. De multe ori gropile se moștenesc din tată în fiu. Sau de alte ori câte unul vine și își ia nevasta cu el și face un dans. Alteori, omul nostru e nevoit, din motive de serviciu, să-și primească cumnatu' cu curul unei "locatare", ca sa zic așa, în brațe, fiindcă trebuia să o mute dintr-un loc într-altul. I se lipise ăsteia pielea de oase și cumnatu' a luat-o la fugă neavând inițierea în astfel de lucruri.
Dar, partea cea mai originală și în care umorul negru este valorificat din plin, este aceea în care apare personajul cel mai spumos din povestire: câinele paznicului de la cimitir. Nu știu dacă este un semn de credință, dar paznicul își botează câinele Dumnezeu: "Era tovarășul meu. Cîinele ăsta m-a făcut om, cum să spun? M-a umanizat. Avea ceva de șmecher în el. Și avea și bunătate de aia glumeață. Odată m-am scăpat soției și i-am zis: să iei niște biscuiți vărsați pentru Dumnezeu". Regăsim îl relația omului cu câinele partea lui cea mai spirituală. Dialogul dintre om și câine a avut mereu ceva arhetipal, dar de această dată am descoperit în discursul lui Leac o nuanță pe care cred ca nu am mai întâlnit-o pe undeva: "Cuțu, cuțu, Dumnezeu, ți-e foame?", îi spune omul nostru tovarășului său. Întrebarea are ceva patetic, funny, ludic și grotesc - așa este și proza lui Vasile Leac. Iată că omul învață să creadă în câine. În spiritul literaturii lui Leac, dați-mi voie să mă întreb: oare câinele crede în om? Se pare că da. E o fuziune profundă la nivel psihic, un fel de transcendent care latră la lună. În acest context e previzibil faptul că episcopul a venit și el să îl caute pe Dumnezeu, dar numai paznicul știa unde este.

Ca orice cățel, Dumnezeu face tot felul de prostii, culminând cu faptul că o lovește pe o fetiță care-și frânge o mână, apoi o ia salvarea și reușește să se și răstoarne cu fetiță cu tot. De aici e clar că Dumnezeu va fi găsit drept țap ispășitor și otrăvit. Trecând peste ochiul galben al lui Dumnezeu care pare a fi o trimitere la teoria conspirației, textul debordează de prospețime și non-convențional. Leac e un fel de Kafka dacă ne gândim că alege un personaj de la marginea societății, un oarecare, mixat cu demitizantul genial care este Thomas Mann din volumul Înșelata și cu puțină lipsă de respect față de Dumnezeu de tip Nietzsche, la care se adaugă simțul cotidianului expresiv în genul lui Tudor Octavian.
Pe de altă parte, trebuie să recunosc că după ce citești textul lui Leac îți amintești cât de important este să ai o groapă pusă bine, deoparte. În plus, dacă v-au plăcut Strigoii de Mihai Eminescu, Thriller de Michael Jackson, Corpse Bride de Tim Burton, Adams Family de Charles Addams etc. și ascultați cu detașare rock gothic cred că lectura prozei lui Vasile Leac vă poate îmbogăți latura plutonică a existenței.

Vivat Nietzsche!

de Ormeny Francisc

Vivat Nietzsche! God is Dead! Azi, Eu, Cel mai Urât om de pe pământ  l-am ucis pe Dumnezeu. sau cum zice Mister Groparul, "chiar acum, îl îngrop pe Dumnezeu (astupă groapa). Am ținut mult la cîinele ăsta".
Se zice că un bărbat devine bărbat adevărat numai după ce devine cinic, până atunci e un adolescent bubos drogat cu deșeuri mediatice, ras cu un Gilette cu lamă dublă pe sub creier până ajunge să se comporte ca un Kenveloid trendy. Dar CINISMUL e cel care te face bărbat în toată firea; care te face să fii cea ce ești cu adevărat. Unicul care te poate face invulnerabil și crud și acru ca merele pădurețe. Să le stai în gât și să nu te poată înghiți și nici voma. asta e idea acestui text barbar, a acestui pamflet satanic crepusculo-balcanic.
Și, cel mai frumos aspect legat de cinismul construit pe post de scut-antisocial, e că îți acutitează sensibilitatea la cinismul altora și numai pe ăia pe care-i simți mai cinici decât tine îi vei mai putea iubi. Cinicul nu poate iubi decât un alt cinic. e un cerc vicios restrâns, urgisit de societate, dar care îl (re)compensează pe cel intrat de plăcere în el (căci altfel nici nu se poate intra în el; aici grandomania costă scump de tot - odată ce ți-o iei peste bot de la un cinic cu care ai încercat să flirtezi în mod nesincer și numai pentru interese, devii creștin fanatic GARANTAT!... asta e ultima portiță de scăparea care-ți mai rămâne) prin sinceritatea cu care membri se admiră între ei, prin pasiunea plină de dorință (jinduire) infuzată cu acel "sfânt fior" de sweet touch of evil cu care un cinic laudă opera și modul de gândire a altui cinic ca și el. Un cinic pentru un alt cinic e o oglindă totală. Cinicul pentru un alt cinic nu e doar o oglindă me(n)ta(l)-fizică în care se poate recunoaște și admira pe sine cu vanitate în tăcere complice cu alter-ego-ul; cinicul pentru alt cinic e o oglindă totală în sensul că dialogul ce se stabilește între cei doi e o oglindă acustică în sine, și are avantajul că funcționează în mod neîntrerupt: subiectul nu e dependent de o anumită poziție în spațiu (ca în cazul oglinzii argintate), el îți poate auzi oricînd vocea sa ori pe a altora, poate trimite și primi sunete din orice poziție și chiar prin pereți sau de la distanțe kilometrice cu ajutorul tehnologiilor.
Vocea ei (a Satanei cinice) activează în Tine o oglindă acustică ce reverberează suficient de puternic pentru a-ți permite să Te proiectezi în situația ei și să vezi totul prin ochii ei.
Atunci cînd Te vei vedea în reflexia din globul ocular al altora vorbind și prezentînd ideile prietenului tău cinic, valsînd pe efluviile lui otrăvite (eu de exemplu povestindu-i la o bere, unui prieten subiectul acestei povestiri), Tu de fapt nu te vei vedea pe Tine acolo, ci vei vedea o reflecție acustică a ei: sunetele emise de ea îți intră în ureche și apoi îți ies pe gură. Această oglindă acustică refractează sunetele vocii ei construindu-ți Ție prezența subiectivă în context (și reverberînd apoi pînă la "spectatori").
Mai e nevoie să spun că băiatul care a scris bucățica asta de proză e oglinda mea acustică (și eu a lui), că îl admir ca de la cinic la cinic și că am să-l citez des de tot la bere cu prietenii să rîdă și ei și să se simtă bine, după buna vorbă a lui Karel a lui Peca "Sharing is what makes us human". Să rîdem toți împreună, cu poftă, ca Dracul jos la el în văgăuna-i retrasă ca o scorbură veche de copac. Și cine s-o uita jos, pe sub masă, în loc de pantofi să ne vadă copite de țap. ca bine-om mai chefui!!! Ca vikingii în ciuda creștinilor, povestind de acest tînăr senzațional scriitor și de al său paznic trăznit.
Povestirea asta bagă un cinism diabiolic în tine, de care te îndrăgostești pe loc și de care ești în egală măsură tentat a-l pune în practică. dacă nu să umblii cu morții cum face el, măcar să sperii niște suflete pioase povestindu-le ce se petrece în "nuvela" asta (așa că așa te distrezi și tu)... O asemenea povestire îți dă demnitate, te face să prizi curaj cînd îți vine să scuipi oamenii pe stradă ori să fluieri cu flegme în biserică.
Cu alte cuvinte, această bucată de proză pe care încerc să o comentez aici e Dată Dracului. SENZAȚIONAL!!! Are ceva din "In The Vault" a lui H.P. Lovecraft. În povestirea lui Lovecraft, groparul rămîne blocat într-o noapte într-un cavou, clădește sicriele unul peste altul pentru a ajunge sus la trapa de aerisire și a o deschide; un sicriu se rupe; intră cu călcîiele printre oasele de acolo și lespezile putrezite, fărîmate sub greutatea lui. A doua zi, doctoral, după cum se pare, concluzionează că scheletul i-a ros călcîiele și fluierele picioarelor cînd intrase cu picioarele direct în gura lui. reflex post-mortem, fizica nefastă a mandibulei activate de mișcarea călcîiului personajului în gura scheletului sau Satan pus pe șotii??? Numai că Lovecraft și-a scris povestirile ca să sperie mai mult copiii, pe cînd tipul de care vorbim e atît de cinic în grotescul lui încît sperie adulții ce încă nu s-au trezit la realitate. Măcar le arată lumea și țara în care trăiesc (context în care "O sută saptezeci și cinci de minute la Mizil  a lui Geo Bogza e înghițit), spunîndu-le ca da! Nu s-au înșelat, au văzut bine - "This Is Who We Are" (Lance Henriksen - Millennium). Noi, românii balcanici, în al nostru ortodoxism balcanic, pre- și totodată post-comunist (adică interminabil comunist ha! ha! ha!), în al nostru ortodoxism jegos și țigănesc asemenea coroanelor de la înmormîntări stropite cu agheazmă lipicioasă, mînjite cu colivă și acoperite cu rahat de muscă pe locul unde s-au lăfăit insectele. noi cam așa arătăm. din păcate!
Vorbind de "O sută șaptezeci și cinci de minute la Mizil", trebuie spus că elementele de antropologie conținute în povestire sunt indiscutabile:
"(.) am început să plătesc niște țigănci, care vindeau flori la poarta cimitirului. Una dădea în cărți. Astea nu vroiau să se fută cu mine înainte de a-mi ghici. Futaiu era pe gratis, dar trebuia să plătesc ghicitul."

Revenind la Nietzsche. În "Dincolo de bine și de Rău" (Humanitas, București, 1991, traducerea din germană de Francisc Grünberg), la pagina 43, vorbește de trei perioade ale moralității în istoria omenirii. După Nietzsche, există o perioadă preistorică a umanității în care "valoarea sau non-valoarea unei acțiuni se deducea din consecințele sale: actul în sine era la fel de puțin luat în considerație ca și originea sa, lucrurile petrecîndu-se aproximativ la fel ca în China (.) unde o distincție sau o dezonoare a copilului se răsfrînge asupra părinților, puterea retroactivă a succesului sau a insuccesului fiind aceea care-i îndrumă pe oameni să considere o acțiune drept bună sau rea. Să denumim această perioadă drept epoca premorală a umanității: pe atunci imperativul cunoaște-te pe tine însuți era încă necunscut (...) [apoi] în decursul zecilor de milenii, în numeroase regiuni ale globului s-a ajuns pas cu pas la a nu mai atribui vreo valoare consecințelor acțiunii, ci cauzelor ei [aici intrăm în perioada morală a umanității îin care consecințele sunt înlocuite cu originea - prin ea s-a făcut primul pas spre cunoașterea de sine] originea unei acțiuni, în sensul cel mai strict al cuvîntului, era atribuită unei intenții. Se cădea de acord asupra faptului că valoarea unei acțiuni rezidă în valoarea intenției sale. Intenția în chip de unică origine și preistorie a unei acțiuni: sub semnul acestei prejudecăți s-au rostit laude și dojeni, s-au pronunțat verdicte". Dar! după părerea lui Nietzsche, omul ajunge să se cunoască cu adevărat pe el însuși doar într-o a treia perioadă a umanității; perioadă pe care filosoful o numește perioada extramorală. Această perioadă extramorală, în viziunea lui Nietzsche, se caracterizează printr-o reîntoarcere spre sine a individului, "printr-o nouă aprofundare a omului". Nietzsche spune: "n-am ajuns noi oare în pragul unei perioade care ar putea fi caracterizată, mai întîi negativ, ca extramorală?" [Este exact principiul enunțat de Bakunin în "Dumnezeu și statul": "orice dezvoltare implică în mod necesar o negare, anume negarea punctului de plecare/iniția acelei dezvoltări/ Tradus - Omul a avut nevoie de Dumnezeu ca sp-l creeze, dar, a ramîne în mrejele lui în continuare ar însemnă o plafonare pentru om, o complacere înceată și sigură într-un statut de sclav nu chiar ireversibil, dar tot mai greu reversibil pe măsură ce trece timpul. De aceea Bakunin spune că omul trebuie să-i mulțumească Satanei, care l-a tentat să muște din pomul cunoașterii și să se emancipeze (trezească la realitate), cum i-ar mulțumi un copil  zînei bune pentru visele suave  pe care i le-a inspirat, sau cum poetul ar mulțumi muzei pentru o poezie reușită. Revenind la ceea ce zicea Nietzsche de aceasta perioadă extramorală: "noi imoraliștii [credem] că valoarea decisivă a unei acțiuni rezidă tocmai în ceea ce are ea neintenționat, (.) că întreaga ei intenționalitate, tot ceea ce poate fi văzut, stiut, tot ceea ce poate deveni conștient din ea aparține încă suprafeței și epidermei sale - care, ca orice epidermă, trădează cîte ceva, dar mai mult tăinuiește. Pe scurt, noi [IMORALIȘTII!] credem că intenția e doar un semn și un simptom care necesită întîi o interpretare, un semn încărcat de prea multe semnificații pentru a avea una în sine, - ca morala, în sensul pe care îl avea pînă acum, așadar morala intențiilor, a fost o prejudecată, o nechibzuială, poate o judecată provizorie (.) în orice caz, un lucru ce va trebui depășit. Depășirea moralei, într-un anumit sens chiar autodepășirea moralei:  acesta ar putea fi numele travaliului îndelungat și tainic hărăzit celor mai rafinate, celor mai cinstite și totodată, celor mai răutacioase conștiințe de azi (.)" (pp 43-44).
Astfel, gestul simpatic al groparului nostru de a lua fundul desprins de cadavru al femeii ce trebuia mutată dintr-un loc al cimitirul într-altul și de a face glume pe seama anusului ei vizibil încă, e un gest extramoral, de un umor foarte rafinat, dar care umor nu e accesibil retrograzilor:

"Asta era înmormîntată, femeia, într-un loc mai apos. Am luat capacu.... se lipise pielea de oase, o ridic, o punem pe nailon... jumătate din sicriu era în apă, apă limpede și rece... Fane! Fane! Unde ești, mă? Era cumnatu-meu, mă căuta de nebun prin cimitir. Aici, aici. Măi, și cînd mă uit în sicriu, văd o bucată mare, albă, cam cît două pîni rotunde... îi rămăsese la asta curu' în apă, alb și tare ca săpunu'. Îi iau curu' în mîini - i se vedea gaura - și ies din groapă cu curu ' în palme. Primire ca la președinți, cu pîine și sare. Ia, cumnate, nu vrei să fuți și tu ceva? Ăsta se apropie, belește ochii, mă înjură de mamă și o ia la fugă. A dat în icter, a devenit vegetarian, pe mine m-a făcut portar. Așa am ajuns din șef, portar. Cică să nu mai umblu cu morții."
"NOI IMORALIȘTII" SALUTĂM CU TREI OLE-uri! ACEASTĂ DOVADĂ DE UMOR REVIGORANT!!!!!
La fel de reușit din punct de vedere umoristic e și transferul comicului de situație de la curul moartei la curul nevestei:
"Nevasta mă ura, dar mă și iubea, mă iubea... cum să-ți spun... Apăruse și ea în ziar. Cînd îi puneam mîna pe cur, parcă-i puneam fierul de călcat. Păcătosule, ești posedat, nu te apropia".
Materialist diabolic (asemeni lui Poe care spunea că nu crede în existența sufletului... de fapt iși bagă pula în el de suflet [No emotion, Your flesh is all I need se aude în versurile  Slayer de pe "Piece by piece"]... chiar mă întrebam... dacă există, unde anume în corp e localizat, în golul din stomac, în cur cînd te doare cănd te caci, în ciroză... sau unde [de suflet vorbesc]?), groparul acestei povestiri se întreabă pe bună dreptate la ce le folosește oamenilor să-și bage hoitul în sicrie care cu siguranță costă mult mai mult decît ar costa, eventual, cadavrul lor (adică banii pe care i-ar lua pe el dacă l-ar vinde uneii facultăți de medicină pentru disecție, pe post de material didactic oferit studenților, de exemplu):
"Vezi și tu, lumea evoluează, îi aduc cu mercedesul la cimitir, limuzine, sicrie capitonate, ți se rupe inima cînd vezi că le bagă în pămînt."
Faraonii egipteni își luau comori și dacă era nevoie chiar casa cu ei în sicriu, s-o ducă pe lumea cealaltă, dar de atunci pînă azi ar fi trebuit să mai evoluăm și noi, să ne dăm seama că tot rahatul religios cu Raiul e menit doar să ne liniștescă sufletele îndurerate, fiind, în cel mai bun caz, o consiliere psihologică bine adaptată la context, în nici un caz o promisiune "sotto":
"Lumea zicea: ce chip luminos are! E fericită! Sigur ajunge în rai. Pentru ea nu mai există probleme. A murit în Săptămînă Luminată. Cerurile sînt deschise. Rahaturi din astea. Eu știam că n-o să ajungă nicăieri. O s-o mănînce viermii, o să putrezească."

Ca în romanul lui Bulgakov "Maestrul și Margareta" și în această povestire avem un "cîine cît un vițtel" (la Bulgakov era un motan imens care bea vodkă) care face năzbîtii (sare la popă și trimite pe ultimul drum o fetiță) și pe care îl cheamă Dumnezeu... Da! Cîinele e Dumnezeu și, cred că vrea autorul acestei povestiri să sugereze, Dumnezeu e un cîine. Un cîine despre care spune că "n-am putut să-mi dau seama ce culoare are nicioadată" (vorba e metaforică desigur) și că "De fapt nici un cîine nu are memorie" (adică divinitatea a uitat de mult de noi)
Sa-l urmărim pe Dumnezeu în acțiune:
--- "Pe urmă s-a repezit la straielele preotului ca turbatul. Popa înnebunise. Țipa și se învîrtea cu cartea în mînă printre îndoliați. Ăștia urlau, popa urla: "Luați-l de pe mine! A turbat Dumnezeu!"
---"Dă peste o fetiță. Fetița cade și-și rupe o mînă, leșină. Se adună lume. Gălăgie, tărăboi. Toți voiau să pună mîna pe Dumenzeu și să-i rupă oasele. Să-l jupoaie. Dar ia-l de unde nu-i. A dispărut ca și cum ai fi tras apa după el.
Vine salvarea și ia fetița. Și culmea culmilor, salvarea se răstoarnă pe drum. Fetița dă cu capul de-o bară și moare."
Javra moare otravită și cu iarbă în gură: "Poate că mîncase de durere pămînt".
Metafora își atinge punctul culminant atunci cînd ni se descrie regimul culinar al cîinelui numit Dumnezeu: "Aveam un vecin care lucra la abator. L-am rugat să-mi aducă resturi, carne, oase, ce se nimerea (...) Se împrietenise cu groparii. Îl răsfățau: turtă dulce, cozonac, colivă, oase de pui, oase de tot felu'". Aceste "oase de tot felu'" constituie o sugestie cît se poate de clară că animalul mănîncă oase de morți și, prin transfer, că Dumnezeu e un cîine care ne mănîncă oasele după ce murim. daca nu suntem încuiați bine în cavou.

De aia Minulescu zicea unde-i paznicul?
"Rătăcesc de-atâta vreme -
Paznicul mi-a-nchis cavoul
Și-am rămas de-atunci afară!...
Unde-i paznicul?
Să vină,
Să mă vadă,
Să mă cheme,
Să-mi deschidă iar cavoul
Și s-adorm din nou în paza lumânărilor de ceară!..."
Unde morții mă-tii ești, măi paznicule, măi să vii să mă salvezi de cîinele ăsta care-mi mănîncă osele?! Vino naibii și mă bagă înapoi în sicriu căci pe Dumnezeu nu mă mai pot baza; de cum am murit. "A dispărut ca și cum ai fi tras apa după el".

Dosar V. Leac

V. Leac nu este ceea ce pare. Chiar dacă i se spune în mod natural Vasile, el insistă să fie semnat V. Leac.
Poet al prieteniilor halucinante,  V. Leac scrie că visează și visele lui sunt poezie. Dacă zici V. Leac, zici foarte repede Arad. Și Arad în sensul acela de Celebrul animal, Dylan Thomas tunător cu oi pe câmp și scanări poetice ale posibilităților de apropiere.
Nu știu când ați văzut ultima dată un poet în sensul vechi al cuvântului, capabil să comunice și să uluiască fără să vorbească aceeași limbă cu publicul dintr-o sală sau să dezbată ore întregi Joyce în română cu un vorbitor de spaniolă și engleză, fiecare în limba lui. V. Leac nu stă locului. Dar în urma lui poți să vorbești de starea "leac". [Răzvan Țupa]

V. Leac e cel mai tare personaj din literatura română de după 2000. Și un scriitor care îmi place tot mai mult. [Claudiu Komartin]

Vasile Leac, nu cred că exagerez, e un Șerban Foarță pe engleză (...); așadar: țineți minte trei cuvinte: Miller, poezie, tranziție. Subtil mai trage cu ochiul și la teoretizare de behaviourism când nu o dă pe șleau scoțându-l la încălzire pe Cortazar.
Vasile Leac e un D.J. de limbă română (...). Referirile la oamenii "generației" ar părea o chestie fabricată (și este în general întâlnită pe registre de afecțiune la mai toți milenariștii: Șoitu, Ianuș, Dabija etc) dacă nu ar exista cascada de autentic a momentului tranziției românești (...)
Avem și trăim cu senzația de Caragiale Revisited prin Ion Stratan cu iz de "Balanța" și "Prea târziu" (...). Poezia lui Vasile Leac este una a limbii care are un demaraj puternic încât te proptește în scaun - și nu neapărat în sensul Creative Writing-ului, ci în direcția perceperii și a interpretărilor, al one man show-lui, al scenei și al scenetei... [Mihai Vieru]

V. Leac e un autor inteligent și inventiv, din partea căruia ne putem aștepta la surprize de anvergură. [Andrei Terian]

Leac e un histrion care practică un continuu happening poetic, silind realul trecut în text să suporte contorsionări aproape suprarealiste. Poetul suferă de un exces de imaginație; pur și simplu nu reușește (bine, nici nu se străduiește cu adevărat) să-și țină imaginația în corset. Mai mult decât atât, nici nu îl interesează dacă ceea ce rezultă este sau nu poezie. Totul este să comunice o stare, care de regulă este una de exuberanță stârnită de manifestările cele mai debile ale realului. Nimic nu-l poate surprinde pe Leac, pentru el totul este firesc, normal; asta pentru că nu face greșeala de a căuta, darămite de a mai și confecționa explicații. (...) Leac abolește orice diferență vizibilă dintre real și ficțiune, prin urmare, dintre viață și literatură, dintre lume și text. (...) Dar, ce, e vreo diferență între realitate și literatură? Leac ne învață că nu. Și înțelept ar fi să-l credem. Căci ambele suferă, nu e așa?, de melancolie, cauzată reciproc. E nașpa, omule! [Bogdan Crețu]


[un LEAC de singurătate]

Paznicul

de V. Leac

Un cîmp. O masă cu un calculator. În fața calculatorului un manechin așezat pe scaun. Fane stă sprijint într-un hîrleț în fața unui morman de pămînt

Toți se uită la mine ca la un animal. Bineînțeles că am familie. Fără serviciile mele acest minunat loc s-ar transforma în haos. Le arăt unde sînt locuri, le vînd ponturi... zonele centrale sînt cele mai scumpe. Se învîrt, acolo sus, bani grei. Acum 15 ani, cînd ne-am mutat în oraș (face un gest cu mîna), eu și soția mea, zona asta era liberă. 5 ani mi-am văzut de treabă. Nu-i mare filosofie să sapi o groapă. Cumnatul meu lucra în primărie, așa că după 5 ani m-au pus șef. Șeful groparilor. Un an de zile, un ziarist a tot dat tîrcoale pe aici. Mai păstrez și acum ziarul. Am avut un scandal cu preotul pe tema asta. Ce viață după? Ce suflet? Ai murit, salut calu'. Ca pisicile, ca cîinii. Am văzut la viața mea atîția morți. Singurul meu prieten care m-a înțeles a fost Costel. Cînd îmi terminam treaba, treceam pe la el, pe la veceu. Eu primeam întotdeauna cîte ceva. Stăteam și noi la un pahar de vorbă. I-am zis odată că meseriile noastre sînt foarte asemănătoare, se înrudesc. Tu le vinzi oamenilor hîrtie igienică, eu le vînd locuri de veci. Țin minte că a venit într-o seară unul la cimitir, tocmai din Bacău: că să i-l dau pe frate-su să-l ducă acasă. Măi, zic, ai autorizație? Ai acte speciale de transport? Ai sicriu? Ăsta venise c-o valiză... C-o fi, c-o păți, că una, că alta. Gata, dai o mie de lei și ți-l dau pe frate-tu. S-a făcut. Eu cu un coleg ne apucăm de treabă, îl dezgropăm, cică freate-su a fost actor. Vor să-i facă statuie în Bacău. I-l arăt, zice: el e. Capul și corpul le împachetez frumos într-un sac de ciment, le pun în valiză Ce facem cu picioarele, că nu mai încap? Colegul ăsta al meu zice: am un bomfaier. Bun, îi tăiem picioarele, le băgăm în două pungi de un leu, pe urmă într-o plasă de rafie, iau banii, i le pun la ăsta în brațe, și pe aici ți-e drumul. Cum s-o fi descurcat, asta nu mai știu. Costel rîdea de se prăpădea. Băi, termină că nu mai pot, mă doare burta.
Cel mai nasol e iarna. Dai cu tîrnăcopul și-ți sare în cap. De nervi pînă la urmă o sapi. La unii le sapi groapa peste ceilalți: tată, bunic, cum se nimerește. După 10 ani poți să-i îngropi peste ceilalți. Într-o noapte a venit unul beat, cică să-l lăsăm să stea cu soția. Stai, omule, cît vrei. La un moment dat auzim muzică. Ăsta dansa cu nevastă-sa. Venise cu casetofonul la el. Băi, zic, fără muzică. Dansează cît vrei, dar fără muzică. A dansat ăsta pînă pe la 5 dimineața. Acum mă înțelegi, Costele? Te-ai uitat atent la tipu' ăsta care a ieșit? Mă întreb ce-o fi avînd în diplomat? Hîrțoge și mîncare, ăștia-s scîrțari, nu dau nimic, nici la cimintir nu dau, nici la budă. Ăștia au locuri centrale, cruci elegante, zeci de coroane. Știi care-i faza? La ăștia nu plînge lumea, se smiorcăie, dar nu plînge. A vrut porție dublă de hîrtie igienică, felul unu, felul doi. Mă tot întreb ce visează grașii ăștia? În străinătate n-ai atîta bătaie de cap, acolo-s crematorii... tehnica, domnule!, tehnica! Ți-am spus că nu mai vorbește cumnatu-meu cu mine? Într-un fel îi dau dreptate. Mă sună într-o zi: vezi că trec pe la tine să văd ce faci. Noi trebuia s-o mutăm pe una în noul cavou al familiei. Ăștia aveau bani. Hai, îi zic. Asta era înmormîntată, femeia, într-un loc mai apos. Am luat capacu.... se lipise pielea de oase, o ridic, o punem pe nailon... jumătate din sicriu era în apă, apă limpede și rece... Fane! Fane! Unde ești, mă? Era cumnatu-meu, mă căuta de nebun prin cimitir. Aici, aici. Măi, și cînd mă uit în sicriu, văd o bucată mare, albă, cam cît două pîni rotunde... îi rămăsese la asta curu' în apă, alb și tare ca săpunu'. Îi iau curu' în mîini - i se vedea gaura - și ies din groapă cu curu ' în palme. Primire ca la președinți, cu pîine și sare. Ia, cumnate, nu vrei să fuți și tu ceva? Ăsta se apropie, belește ochii, mă înjură de mamă și o ia la fugă. A dat în icter, a devenit vegetarian, pe mine m-a făcut portar. Așa am ajuns din șef, portar. Cică să nu mai umblu cu morții. Am pierdut două milioane la salar. M-a futut fără să vrea. Vezi și tu, lumea evoluează, îi aduc cu mercedesul la cimitir, limuzine, sicrie capitonate, ți se rupe inima cînd vezi că le bagă în pămînt. Dacă rămîneam șef, îmi făceam mobilă de mahon. Pe noi nu ne dotează, tot cu hîrlețețu' și tîrnăcopu', asta-i viața. Cu nevastă-mea nu vorbesc niciodată: ai ajuns? Hai mănîncă. Asta-i tot. La copii le e rușine, de aia stau cu tine aici pînă adorm ei. Pînă mai ieri am avut și eu bucuria mea. Ți-am povestit? Acum trei ani, într-o noapte, după 11, la ușă, un scîncet. Stau puțin - hai să deschid. Băi, era o javră de cîine, o corcitură, fără rasă; nici mare, nici mic, avea și o culoare a dracului, am văzut ziua, n-am putut să-mi dau seama ce culoare are nicioadată. Avea niște ochi, parcă vorbea, nu alta. L-am lăsat să intre înăuntru, aveam niște colivă și cîteva coji de cozonac rămase de la o pomană. Le-a halit rapid pe toate, mi s-a făcut milă de el. Cum să-l dau afară? Stăteam lungit în pat și mă uitam la el, el la mine. În clipa aia am știut că n-o să mai plece. Știi cum l-am botezat? Dumnezeu. I-a vino aici, Dumnezeu. L-am mîngîiat pe creștet și am vorbit cu el multă vreme. A simțit că mă luase frica. S-a îndepărtat și a început să facă figuri: dădea din coadă, s-a ridicat în două labe, se lingea pe bot, ca la circ. Dimineața cînd au venit groparii, li l-am prezentat și lor: ăsta-i Dumnezeu. Au început să rîdă, să facă mișto de mine și de cîine. Pînă la urmă l-au acceptat. Au început să-i aducă de mîncare, era mascota noastră, ce mai. Ziua mai mult dormea, se ascundea pe undeva, habar n-am pe unde. Groparii ziceau că nu-i plac înmormîntările, îl speriau. Seara, cînd intram în tură, mă trezeam cu el la picioarele mele, să-l fi văzut cum se freca de mine. Cuțu, cuțu, Dumnezeu, ți-e foame? Scoteam din buzunar biscuiți, îi cumpăram biscuiți vărsați, era înnebunit după biscuiții vărsați. Stai, stai să-ți povestesc. Nu-i vorba de asta, nici acum nu credeam în Dumnezeu, credeam în cîine. Era tovarășul meu. Cîinele ăsta m-a făcut om, cum să spun? M-a umanizat. Avea ceva de șmecher în el. Și avea și bunătate de aia glumeață. Odată m-am scăpat soției și i-am zis: să iei niște biscuiți vărsați pentru Dumnezeu. A ieșit cu scîntei, da' i-a trecut. Țin minte că acu' un an murise un doctor celebru, unu pe nume Ioiart. Nu mai știu ce treabă aveam, dar am rămas în ziua aceea la cimitir. Venise o groază de lume. Eu eram înăuntru și, dintr-odată aud voci, scandal. Ies afară și ce crezi că era? Unul dintre gropari îi legase în glumă lui Dumnezeu o fundă roșie de coadă. Asta ca asta, stai să vezi. Mi-au spus groparii.... Dumnezeu s-a pișat scurt pe masa unde era sicriul cu doctorul. Pe urmă s-a repezit la straielele preotului ca turbatul. Popa înnebunise. Țipa și se învîrtea cu cartea în mînă printre îndoliați. Ăștia urlau, popa urla: "Luați-l de pe mine! A turbat Dumnezeu!" Ăia care nu vedeau ce se întîmplă credeau că a turbat popa, că Dumnezeu cum să turbeze?! Tărăboi în toată regula.... cînd am ajuns eu, țin minte și acuma, am urlat: Liniște! Nu te mișca! Am urlat către preot: Băi, au încremenit cu toții. Dumnezeu! am zis: Vino aici! Am scos un biscuit, nu i l-am dat. Îl țineam așa în aer și am plecat de acolo cu cîinele. Au scris ăștai în ziar tot felul de bazaconii. M-a chemat la poliție, a venit și primaru': Care-i treaba cu Dumnezeu ăsta? Eu le explicam care-i treaba cu Dumnezeu. A venit episcopu'. Numai eu știam unde-i Dumnezeu, ei nu l-au găsit nicăieri. Pînă la urmă mi-au dat pace. Vorba aia, aveam de întreținut o familie. Nu m-au dat afară de la lucru. Nevasta mă ura, dar mă și iubea, mă iubea... cum să-ți spun... Apăruse și ea în ziar. Cînd îi puneam mîna pe cur, parcă-i puneam fierul de călcat. Păcătosule, ești posedat, nu te apropia. Așa că am început să plătesc niște țigănci, care vindeau flori la poarta cimitirului. Una dădea în cărți. Astea nu vroiau să se fută cu mine înainte de a-mi ghici. Futaiu era pe gratis, dar trebuia să plătesc ghicitul. Trecuse 3 luni, poate și mai mult, Dumnezeu tot numai eu știam unde e. Dimineața, cînd mergeam la lucru, mă abăteam pe la o tarabă cu fornneti. Cînd mă vedea dădea din coadă, eu îi ziceam: ce faci aici, Dumnezeu? Ți-e foame? Îl mîngîiam pe cap, îl prindeam de coadă.... Arăta ca dracu'. Pînă la urmă i-am cumpărat niște biscuiți și l-am dus acasă.
Stai să-ți spun, n-o lua așa. Ai răbdare. Normal că nu m-au crezut. Pînă la urmă s-au convins singuri. Nevastă-mea-i dădea de mîncare, copiii se jucau cu el. Era un răsfățat, își găsise proștii. Pe bune, eram gelos pe Dumnezeu. Nu-ți mai spun de nevastă... toată numai miere și zahăr. Am început să-l urăsc. Cînd treceam pe lîngă el, îi băgam cîte un picior. Ce pizda mă-sii, locul lui era la cimitir. Ce atitudine să iau? Să-i fac morală unui cîine? Pe parcurs mi-am dat seama că acest cîine nu are memorie. De fapt nici un cîine nu are memorie. Îmi aduceam aminte de filmul ăla cu Decabal cînd Bastos spunea: în nemernicia mea, ca un cîine turbat... Ai văzut filmu'? Mi-e din tot filmu' ăla nimic nu mi-a rămas în minte, decît chestia asta. Eu mergeam noaptea la cimitir. Dumnezeu rămînea acasă. Normal că m-am enervat. Într-o noapte n-am mai rezistat. Am încuiat cimitirul și m-am dus acasă. M-am uitat pe fereastră. Ceea ce am văzut, o să duc cu mine în groapă. Las-o baltă. N-o să-ți spun niciodată.
Toată șmecheria asta cu cîinele de comapanie și alte treburi din astea, a ținut pînă în toamnă. Dumnezeu se îngrășase. Avea o blană lucioasă și, culmea, avea un miros... Măi, nu pot să-ți spun a ce mirosea. Pur și simplu n-am cuvinte. Ajung într-o dimineață acasă. Dumnezeu dormea în bucătărie. Se ridică și ață la fîșul meu. Începe să schiaune, să sară la cuier, să prindă cu dinții. Uitasem că am primit un pahar de plastic cu niște răcituri de la un coleg. Se topise și îmi pătase fîșu'. Scot răciturile, cîte au mai rămas, le linge pe toate, linge fîșu' și se culcă lîngă cuier. N-a mîncat nimic toată ziua, a zis nevasta. Seara m-am dus la lucru. Nimic important. După o oră apare Dumnezeu: zgîria ușa. Eram într-o pasă proastă, cuprins de amărăciune și indiferență, așa că în noaptea aia nu i-am zis nici un cuvînt cîinelui. Zilele trecau. Uitam tot mai des să cumpăr biscuiți vărsați. În cele din urmă Dumnezeu și-a schimbat programul. Noaptea prefera să doarmă afară. Se împrietenise cu groparii. Îl răsfățau: turtă dulce, cozonac, colivă, oase de pui, oase de tot felu'. În 5 luni se făcuse cît un vițel. Odată se culcase pe aleea de acces a cimitirului oprind convoiul mortuar. Așa că au trebuit să ocolească. Au trecut cu sicriul peste morminte. Groparii erau îngrijorați. Dumnezeu avea toane, nu mai asculta ca înainte, plus că începuse să-și facă nevoile pe unde apuca. Își ascundea mîncarea în mormintele proaspăt acoperite. Groparii au improvizat o cușcă, au cumpărat un lanț și l-au legat pe Dumnezeu lîngă baraca unde îmi făceam eu veacul.
Aveam un vecin care lucra la abator. L-am rugat să-mi aducă resturi, carne, oase, ce se nimerea. Încet, ne-am împrietenit din nou. Dumnezeu se făcuse cuminte. Cînd era vreo înmormîntare, veneau copiii și se jucau cu el. Prinse gustul bomboanelor... Dar să trec peste chestiile astea și să-ți povestesc cum s-a întîmplat. De paștele morților. Cimitirul era plin. Peste tot numai flori și zîmbete. Din vorbă în vorbă, lumea uită. Nu știu ce m-a apucat... îl dezleg pe Dumnezeu să se bucure și el de atenția copiilor. Totul părea normal. Nu știu cum, dar chiar atunci l-a apucat să-și facă nevoile tocmai lîngă o cruce de marmură, de aia faină, a lu' doctoru' Ioiart. Iadul pe pămînt! Nepotu-su, îl pocnește fix în ochii cu o praștie din aia cu bile de rulemenți. Schelălăind de groază, Dumnezeu o ia ca turbatu peste morminte. Dă peste o fetiță. Fetița cade și-și rupe o mînă, leșină. Se adună lume. Gălăgie, tărăboi. Toți voiau să pună mîna pe Dumenzeu și să-i rupă oasele. Să-l jupoaie. Dar ia-l de unde nu-i. A dispărut ca și cum ai fi tras apa după el.
Vine salvarea și ia fetița. Și culmea culmilor, salvarea se răstoarnă pe drum. Fetița dă cu capul de-o bară și moare. M-au chemat iară la poliție. Degeaba, n-au putut să-mi facă nimic. Ce vină aveam eu? C-am dezlegat un cîine? A doua zi după nenorocire, au adus fetița în sicriu la capelă. Lumea zicea: ce chip luminos are! E fericită! Sigur ajunge în rai. Pentru ea nu mai există probleme. A murit în Săptămînă Luminată. Cerurile sînt deschise. Rahaturi din astea. Eu știam că n-o să ajungă nicăieri. O s-o mănînce viermii, o să putrezească. O s-o scoată afară și o s-o îngroape la comun - groapa familiei Muscă. Ăsta era numele de familie a fetiței. Am citit pe cruce. Eu nu am avut curajul să ies afară. Îi auzeam cum ziceau: porcul! ar trebui închis! cine a mai văzut cîine la cimitir?! El e singurul vinovat. Pe la 1 nu mai era nimeni în capelă. Am descuiat ușa și am ieșit afară. Pustiu. Am intrat în capelă și m-am uitat la fetiță. Nu am simțit nimic. Nici o remușcare. Nimic. Era la fel ca ceilalți morți. Cînd am ieșit, o luminiță mică, gălbuie, sclipea în întuneric. Era ochiul lui Dumnezeu. Venise. Era chior. La înmormîntare nu s-a întîmplat nimic. Totul a decurs normal. Un timp Dumnezeu dispăruse. Nu l-a mai văzut nimeni, nici ziua, nici noaptea. Toți au crezut c-a murit. Eu îmi luasem gîndul de la el. Era deja toamnă. Mă întorceam cu ăl mic de la școală, pe scurtătură, printre blocuri. Lîngă un containăr, îl văd pe Dumnezu scotocind într-o pungă. Fluier. Își ridică botul. Mă privește cu ochiul lui galben. Dă din coadă, face un pas, doi, ne privim o clipă și se întoarce la punga lui. Seara, înainte de a intra în tură, trec pe la Tuțu, vecinu', ca să-mi dea niște resturi de la abator. Dumnezeu mă aștepta în poarta cimitirului. M-a urmat înăuntru fără nici o bucurie, fără zbenguieli și fără să dea din coadă. Era jigărit și slab. Puțea. I-am dat de mîncare și după multă vreme a intrat în baracă. Dormeam din nou împreună. Acum groparii nu-i mai acoradau nici o atenție, îl urau și de cîte ori îl vedeau, îl înjurau și aruncau după el cu pietre. Dar de fugit n-a mai fugit. Într-o noapte, după două luni, pe la 9 seara, Dumnezeu a început să scheaune. Avea spumă la gură. Nu mai puteam face nimic și, chiar dacă puteam face ceva, nu am făcut nimic. N-am sunat nici la veterinar și nici nu m-am dus la farmacie să cumpăr ceva. Dumnezeu era otrăvit. Dimineața l-am găsit întins pe un mormînt, cu iarbă în gură. Poate că mîncase de durere pămînt. Era întins pe un mormînt vechi. Pe cruce nu se mai putea citi nimic. M-am întors la baracă, am luat un hîrleț și, chiar aici, pe mormîntul ăsta vechi, aici unde vedeți și voi, chiar acum, îl îngrop pe Dumnezeu (astupă groapa). Am ținut mult la cîinele ăsta.

spot publicitar în gara Păltiniș

de V. Leac

Personaje:
Dostoievski
Nietzsche
Kafka
Joyce
Salinger
Noica
Ceaușescu
Doamna Bovary - o păpușă gonflabilă

Luxoasa sală de așteptare din gara Păltiniș.

D: Am rămas fără bani. (către Joyce) Dă și tu o sută. Ți-i dau înapoi cînd pot.
J: N-am, mă, nu ți-am zis că n-am? Nu ți-am zis de japonez...?
D (către Ceaușescu): Dar tu? Tu cine ești? N-ai zis nimic toată după-masa. Tu trebuie să ai bani.
C: Pe mine m-așteaptă copiii.
D: A, copchilașii! Drăguții, săracii... (către Kakfa) Pe tine nici nu te mai întreb.
K: Doamne, cîtă rușine!
Ni: Na, ce faci, mai joci sau nu? De ce nu-i ceri lui Salinger? Ăsta are.
S: Ce sclifoseală! Asta-mi aduce aminte de Pink Floyd. (apasă pe butonul casetofonului pe care-l ține-n poală: se aud Money).
J (către D): Știi de ce nu-ți dau? Că ai ce ai cu iezuiții... Zi, mă, ce-ai cu ei, ce ți-au făcut?
D: Dac-ai fi un iezuit adevărat, mi-ai da. Iezuiții au dat pîine copiilor. Tu ce-ai dat în viața ta? Tot timpu te plîngi. Mă uit la tine și mi se face milă. Îți rozi unghiile, omule.
K: Ce caut eu aici? Mă simt ca un... îmi vine să mă bag sub masă.
J:(către K) Da bagă-te dracului o dată. Cine te oprește? Ce-s cu complexele astea? Ai bani? De ce nu-i dai lu Dostoievski niște bani?
K: Mă urăște.
Ni (către K): Pe asta de unde ai mai scos-o? Ești dus cu pluta... îi dai sau nu?
K: Bine îi dau. Nazistule!
Ni: De la tine chiar că nu mă așteptam.
K: Iartă-mă. Uite, îmi mușc un deget. Poți să dai cu zaru, ține.
S (către K): Nu te mai scuza. Scoate degetul din gură.
K: Nu știu ce am, nu mă simt bine. Sînt prea slab. Uită-te și tu cum stă costumul ăsta pe mine...
S: Lasă, măi, că-ți stă bine. (arată către Ceaușescu) Uită-te la ăla cît e de mototolit. Parcă i-a murit tot neamul.
C: Pe mine m-așteaptă copiii.
S: Ei, lasă, că la copii mă pricep și eu. (către Kafka) Apropos, taică-tu ce mai face? Știe cu cine umbli? Sau iar i-ai spus că ești la băi?
K: Păi, sîntem în stațiune, nu? Dar m-a luat ăsta (arată către Dostoievski) la jocuri. Stațiunea înseamnă jocuri, jocuri de societate, jocuri ale oamenilor bolnavi. Ruletă! Jocuri sexuale... Telenovele.
Ni (către D): Telenovele, așa ca în romanele tale, așa zise, cu substrat psihologic... Perversu' drecu.
J (către K): Tu mai bine ți-ai da o palmă, că la asta te pricepi. Ce-ai mîncat azi? Mai mănînci sticksuri?
N: Lasă-l, mă, e îndrăgostit. Ce te tot bagi? Tu ești familist, n-ai cum să știi.
C: Pe mine m-așteaptă copiii.
N: Io propun să terminăm cu barbutul și să dăm drumu la televizor. Sînt știrile de la ora 5. Vedeți cum arată gara asta? Termopane, lavabil... Vedeți cîți bani s-au investit în gara asta...
S (către N): Știrile și reclamele vă reprezintă, pe voi românii, cel mai bine. De fapt și noi sîntem aici tot pentru un spot publicitar.
N: Humanitas a investit la greu în gara asta...
Ni (către D): Ce faci? Mai joci? Nu fă pe mironosița, știi bine că am glumit. Apropo, ți-au mai apărut cronici? Ultima parcă am citi-o în România literară, de unul Ianoși. Că numa ăștia mai scriu despre morți.
K: Mie de 10 ani nu mi-a mai apărut nici o cronică. (Către J) Pomeneai ceva de japonezi...
J: Am fost furat de japonezi și vîndut coreenilor, fără să văd un șiling...
S: Șilingii sînt la fel de importanți ca muștele.
C: Mă scuzați, eu plec la toaletă.
Ni: Cine e ăsta, mă, ce-i cu ăsta?
N (în șoaptă): Sîîît. Așteptați puțin. Încă nu e momentul. Toate la timpul lor.
D (către N): Ce-i cu trenul ăsta de nu mai vine? Cînd filmăm spotul? Stăm aici ca fantomele, cu tricourile astea...
K (către D): Nu uita, sîntem în stațiune. Nu vreau ca tata să-și facă probleme din cauza mea.
S: Are cineva vreo ascuțitoare?
K: O ascuțitoare?!
S: Da, o ascuțitoare.
J: Am eu, 3 cenți.
S (îi dă un dolar): Păstrează restul, mai pune și tu cîțiva și cumpărăți niște ochelari ca lumea. Umbli cu ăștia, lipiți cu leucoplast, ca pensionarii.
D (către S): În numele lui Dedalus, te provoc la duel.
S (către D): Ce preferi? 21 sau 66?
D: Ruletă!
Ni: Măi, ce-aveți? S-a umflat borsecu-n voi?
N (către Ni): Repetă pentru spot. Noi sîntem dorința realității.
Ni: Face reclamă. Sîntem figuranți celebrii, mai ales eu, care-am jucat 10 ani, 24 de ore din 24. Facem reclamă la confecțiile realității...
K: Eu nu am nici o vină. Pantofii mei arată minunat. Puțin prea lucioși și pălăria...
S (către K): Nu pune la suflet toate rahaturile, gîndește-te la ceva; de exemplu la negresele siameze (studiază ascuțitoarea).
Ni: Nu suport negresele, mai ales siamezele negrese.
K: Heil!
J (către K): Vezi că-ți murdăresc papucii. (Către N care se caută prin buzunare) Ce cauți?
N: Telecomanda. Nu găsesc telecomanda.
D: Ar fi bine să o găsești, altfel pierdem știrile.
N (scoate de la ciorap telecomanda, apasă pe buton, se aude o explozie puternică): Victorie, fraților, victorie! (pe geamurile gării se văd resturi de rahat și sînge) am învins.
K (către N): Teroristul! Teroristul!
D (către K): Încetează, spotul publicitar e gata. O reușită. Ne putem continua jocul liniștiți.
K: Tata nu trebuie să afle nimic (către D). Îi explici tu, în tine are încredere, tu poți să-l convingi că sînt nevinovat...
N: Eu reprezint reclama produsului românesc!
J (către N): Da, tu ești un exemplu. Un produs autohton get-beget. Bravo!
S: Domnilor, karma mea îmi spune să mă retrag. Nu am înțeles aproape nimic din acest spot publicitar. Poate vor înțelege mai mult peștii banană.
K (către J): Nu vreau s-o iei ca pe o jignire. Și nici ca pe o ofensă, știi bine că în adîncul sufletului meu...
J: Fuck off, zi odată, că mă-nebunești cu tîmpeniile tale. Reclama este adevărata realitate. Noi sîntem fantomele realității.
Ni (către D): A luat-o razna.
K (către J): Nu vreau să mi-o iei în nume de rău. Totuși, nu vrei să-ți fac o asigurare pe viață? (se aude sirena poliției)
J: Drace! S-o ștergem de-aici.

Jurnal de călătorie I

de V. Leac

Un jurnal de călătorie se aseamănă, pe alocuri, cu o cutie neagră; unele informații sînt făcute publice; altele, cele mai importante, rămîn cunoscute doar personalului de specialitate care se ocupă cu citirea, transcrierea și depozitarea informațiilor în dosare cu inscripția: top secret; dosarele, la rîndul lor, sînt duse la arhivă și depozitate într-un dulap de metal. Dacă vreți într-adevăr să aflați ce s-a întîmplat, ar trebui să mergeți mai întîi la arhive, să găsiți dulapul de metal, care, fie vorba între noi, nici nu există.
America! La început am crezut că e o glumă; ce să caut eu și prietenul meu, T.S. Khasis în America, tocmai la New York? Să citiți poezii, ni s-a spus, în cadrul proiectului The Missing Art of Venus, inițiat de Institutul Cultural Român din New York. Nu singuri, firește, ci alături de Eugen Suman, Răzvan Țupa, Nora Iuga, Elena Vlădăreanu, Dan Sociu, Constantin Vică, Saviana Stănescu, Nina Casian. Eu nu merg, a zis Khasis, și mare dreptate a avut, în final i s-a refuzat viza. Ar fi fost aventura vieții noastre, dacă funcționara firavă cu bluziță roz, care i-a căzut cu tronc din prima lui Khasis, nu i-ar fi înmînat scrisoarea de refuz, unde era notat: "pasibil de imigrare; schimbați-vă statul social". Acum, la cîteva zile de la întîmplare, sînt în București, stau pe geamatan, fumez, sînt pregătit, cum se zice, pentru marea călătorie, numai că fără Khasis mă simt ca un ambalaj de staniol agățat de un gard viu.

1 mai, dimineața, aeroportul Henri Coandă. Ne-am întîlnit cu toții în fața aeroportului plini de entuziasm și curiozitate, de fapt, toți românii din aerogară erau foarte veseli, zîmbeau, fumau, băteau pasul pe loc. Peste o oră nu mai fuma nimeni. Eram toți în avion, eu și doamna Nora Iuga, pentru prima oară. București - New York via Roma. Ce am simțit la decolare? Greu de descris din perspectiva unui altofob. Și totuși m-am întins peste Elena Vlădăreanu și Nora Iuga, care stătea lîngă geam, și am tras cu ochiul la pesisaj - brrrrrrrrr.... În cîteva momente te obișnuiești, mi-am zis. Am avut dreptate. Observ că toți pasageri sînt foarte cuminiți, parcă ne aflam la grădi; numai că noi nu așteptam educatoarea ci stewardesa, să ne aducă micul dejun. Aș mînca o omletă, a spus doamna Nora Iuga. Peste zece minute, fiecare pasager a primit o tăviță cu micul dejun. Omletă și murături calde. Nu se poate, a exclamat doamna Nora Iuga, semnele astea mă dau gata. Cred că singurul loc din lume unde se pot mînca murături calde este în avion. Totul s-a petrecut în liniște. A, era să uit - avionul e mult mai inconfortabil decît autocarul; și încă ceva: cărucioarele de transportat mîncare arătau jalnic. Peste două ore, simțeam cum trenul de aterizare al avionului atingea pista aeroportului din Roma, în aplauzele pasagerilor. Am vrut să aplaud și eu, dar m-am oprit; aproape că nu mă mai pot controla. Alt aeroport, aceleași formalități. Aici, în aeroportul din Roma, am văzut cea mai tatuată tipă din viața mea. Era blondă și obosită, aproape distrusă. În vitrina unui magazin duty-free, stătea o vacă de gips în mărime naturală, în chip de reclamă la alte vaci mai mici divers colorate, ce erau așezaze pe o platformă lipită pe spatele vacii mai sus pomenite. Pe scările rulante, am discutat cu doamna Nora Iuga despre diverși autori, pe urmă într-o cameră special amenajată, am fumat o țigară.
C26 - calea de îmbarcare spre aeronava companiei Delta. De data aceasta am loc lîngă Răzvan Țupa. Constantin Vică este în spatele nostru, ne protejează. Privesc pe geam, am senzația că stau lipit de o ușă pe care, din clipă în clipă, o mînă nevăzută e gata să o deschidă. 9758 - altitudine; 830 de kilometri la oră. Privesc o parte din aripa avionului. Răzvan e cît se poate de relaxat. Zîmbește. În copilărie stăteam cu capul dat pe spate ore în șir urmărind avioanele și întrebîndu-mă: ce-or fi făcînd oamenii acolo în avion? Acum am aflat: ascultă muzică la căști, se uită la televizor, beau și mănîncă tot ce li se dă, stau la coadă la toaletă. În general, oamenii sînt foarte cuminți în avion.
În partea dreaptă, lîngă geam, la nivelul spaarului scaunului, unde se îmbină materialul plastic din interiorul avionului, este ieșit un fir - îmi vine să trag de el. Abia mă abțin. Firul ăsta m-a obsedat pe tot parcursul zborului; observ și alte mici imperfecțiuni, chiar lipsa unei bucăți mici de plastic. Privesc pe geam: e ca și cum aș naviga pe Google Map (Hart?). Pasagerul din spatele meu (de lîngă Constantin Vică) a cerut Campari; din păcate în avionul ăsta nu se găsește Campari.
Cred că sîntem deasupra Spaniei; se văd mari suprafețe agricole. Irlanda arată și ea grozav. Un uriaș puzzle cu nuanțe de verde. La un moment dat observ un nor gros de fum: arde ceva în Irlanda, îmi zic. L-am trezit pe Răzvan: uită-te și tu, vezi norul ăla gros de fum? Da, zice, arde. Chiar că arde ceva. Peste Atlantic am adormit și eu. La aterizare s-a aplaudat din nou.
New York, am sosit!

Astea sînt ultimele cuvinte care au putut fi descifrate de pe banda cutiei negre, înainte de a fi confiscată de către omul păianjen.
Dacă vreți să știți cum arată New Yorkul, uitați-vă la filme/desene animate, cumpărați-vă un ghid turistic, un dvd, etc, etc, etc.

8 mai, ora 17.00
Delta on air, 134. Locul 34 A, lîngă geam. În stînga mea este Răzvan. Am observat că aeronva cu care ne întoarcem acasă arată mult mai bine decît cea cu care am zburat spre America; nici un plastic lipsă, nici un fir care să mă tenteze. În sfîrșit, am pornit... în marșarier, ce-i drept, dar asta contează prea puțin. Un negru slăbuț ne direjează. Sper că într-o direcție bună. După mai bine de jumătate de oră de rulat pe pistă, decolăm. Am avut senzația că ne-am rătăcit în căutarea unei piste libere. Se pare că vom zbura nouă ore. New York - București. Aceeași rutină. Vreți să știți ceva? Mă ustură îngrozitor ochii și mă dor urechile. Adorm. Sînt trezit de vocea însoțitorului de zbor care anunță turbulențe. Ni se aduce suc. Despre New York se spune că este orașul care nu doarme niciodată. Asta mă duce cu gîndul la o povestire a unui autor celebru, mai exact, Copii pe drumul de țară, care se termină cam așa:
"[...] acolo departe este orașul, despre care în satul nostru se spune:

  • acolo sînt oameni! Ia gîndiți-vă, aceia nu dorm.
  • Și de ce adică nu dorm?
  • Pentru că ei nu sînt obosiți niciodată.
  • Și de ce nu?
  • Pentru că ei sînt nebuni.
  • Și ce, nebunii nu obosesc?
  • Cum ar putea nebunii să obosească!"

Jurnal de călătorie II

de V. Leac

Trebuie să vă spun că mă dau în vînt după jurnalele de călătorie ale scriitorilor. De obicei, ei scriu ce văd, poate chiar mai mult; ei zugrăvesc clădirile, le înalță cu vreo doi - trei metri și alte alea. Pînă acum nu am citit un jurnal în care un scriitor povestește ceea ce nu vede; bine, veți spune dumneavoastră: "Ăsta-i roman!" Poate că este roman, dar eu nu cred, chiar de-ar fi adevărat. Marii scriitori poate că nu-și permit asemenea gafe. Eu sufăr de impertiență exagerată, la care se mai adaugă o treime de înjurături pe care le primesc chiar în clipa asta. Mi se rupe. Ce-mi pasă mie? atît timp cît firma plătește această călătorie în capitala de aur. Ar trebui să fiu nebun. Trei zile în Praga, moca. Autocarul este ultimul răcnet. Iubita mă servește cu sandwich-uri calde. Oh! trebuie că mă apropii de capitală. Nu-i aur, e vama. În vamă, doi domni în uniformă, extrem de politicoși și bine crescuți ne-au invitat jos din autocar, ne-au servit cu țigări, ne-au dat cîte-o bucățică de ciocolată și ne-au urat drum bun.
- Dar pînă-n vamă n-ai văzut nimic?
- Am văzut niște copaci cu frunza galbenă, mi s-a făcut greață; am tras perdeaua. Am început să aud o groază de voci, mai ales a prietenei mele care mi-a distrus nervii încă dinainte de a se așeaza lîngă mine, în autocar. Cea mai perfecta călătorie este de unul singur. În rest, nervi și mîini umede. În Ungaria, oriunde te uitai, doar linia orizontului și din cînd în cînd cîte un sinucigaș. Nici măcar nu m-a impresionat. N-am văzut nici un hummer, nici o limuzină, nici o femeie goală, nici un cîine; nici măcar o vacă pe marginea drumului. În schimb, lanuri verzi de grîu înalte mai ceva ca în Bălcescu. Ar fi fost mai bine dacă eram însoțit în această călătorie de o pisicuță. Sînt încă în vamă, între vămi vreau să spun. În sfîrșit șoferul a dat drumul la televizor, genericul pare mișto. Filmu-i o porcărie. Citesc Jurnalul lui Cristofor Columb. Renunț pentru că nu se poate citi. Drumul este îngust și plin de gropi, asta-i Ungaria. Nu pot să-mi explic de ce drumurile Ungariei sînt atît de înguste. Mă joc pe mobil Snake II. Uite că s-a făcut noapte. S-a terminat cu scîrboasele de priveliști civilizate. Și al doilea film, tot o porcărie, ăștia au filme numai cu liceeni. Acum un an am călătorit din Beclean pînă tocmai la Oradea, cu autocarul: duceau oameni în Spania, la căpșuni, șoferul a pus numai filme de acțiune (Stăpînul inelelor, Eroul cu Jet Lee). Și noi călătorii eram oameni de acțiune. Pînă la urmă am adormit: se făcea că sînt într-un avion; tot noapte era și în vis, priveam prin hublou. Jos o mulțime de luminițe, orașul arăta ca Zion din Matrix: "Asta trebuie să fie Budapesta", a spus un japonez din dreapta și m-am trezit.
- Pregătiți pașapoartele.
Sîntem la granița cu Austria. "La pagina cu poza, vă rog!" Trebuie să mergem la baraca aia mare din aluminiu, toți în șir indian, ordonați, ca occidentalii, nu vă faceți probleme...
Nu m-a impresionat nimic, nici măcar uniforma impecabilă a doamnei de la gheretă. Este 01:10 a.m. Am văzut prin întuneric energia eoliană. În Austria este întuneric, dar nu este beznă. Într-o parcare la toaletă am observat că faința este pusă perfect. Ieșirea din toaletă se face printr-un magazin, unde se poate și mînca (ieși din toaletă și mănânci, intrii în toaletă și asculți muzică simfonică). În stînga era un restaurant banal. S-a mîncat foarte mult, aproape toată noaptea, de trăncănit nu mai vorbesc. 02:04 am, ora autocarului. Pe geamul autocarului era o muscă. Oricum, nu prea aveai ce vedea; așa că am omorît-o și m-am culcat. La cehi, o vămeșiță de vreo cinzeci de ani a intrat în autocar să ne spele pe picioare. Nu-mi venea să cred. La picioarele vecinului a insitat destul de mult. La mine, nașpa, numai un pic. Ne-a spus ceva în rusește; am înțeles toți și toți am zîmbit. Ce-am observat în primul oraș ceh, au fost termopanele. Toate blocurile aveau termopane. Toate autoturismele aveau geamuri fumurii, unele se mișcau dubios. Era ora 04:20, ora autocarului. Drumurile în Cehia sînt cu multe pante micuțe, ceea ce-ți dă senzația că ești într-un film de desene animate. Sînt și porțiuni cu beznă.
Într-o parcare am auzit cum a căzut clanța de la toaleta femeilor. Au început să strige, creînd agitație (de faianță, nici vorbă; pereți falși, prin care se auzeau anumite zgomote). Un timp am moțăit încercînd să refac traseul lui Șveik. Dacă ajung la Praga, o să trec și eu pe la Potirul. M-am trezit în altă parcare. Ora 8:31 a.m., ora autocarului. Nici acum nu sînt impresionat de ceea ce văd. Niște dubițe cu numere de Maramureș și cîțiva oameni care fumează Snagov.
9:13 a.m., periferia Pragăi învăluită în ceață este imposibil de perceput. Dacă aveți puțină imaginație puteți vedea și singuri orașul de aur. Dacă a fost cineva dintre dumneavoastră la Viena, ei bine, Praga nu este cu mult mai prejos. Eu unul n-am fost la Viena, dar îmi dau seama că trebuie să fie mai frumoasă decît Praga. Îmi este greu și aș deveni plictisitor să vă povestesc tot ce-am văzut. Pentru asta există dvd-uri cu Praga și o carte Numai Praga, scrisă de un expert neamț, ca să vezi - hu. M-am rătăcit în jurul 12:40 p.m.; panica panicilor... cînd, în spatele meu, aud o voce: "Ce faci, Daniel? Te-ai rătăcit?" "Da, m-am rătăcit, dar pe mine nu mă cheamă Daniel". "Credeam că-i Daniel..." O, îngeri! O, cerule! Și arhangeli! Nu mă lăsați să cad în prăpastia păcatului. O tipă, 1:88 m, brunetă, cu niște craci, mamă doamne, turistă din grupul nostru, m-a salvat. Lîngă vechea primărie a Pragăi, am văzut cel mai ciudat cap de om din viața mea. Cred că era un danez, un turist danez, purta ochelari destul de groși. Doamne, avea și mînuțele scurte, într-una avea un aparat foto, dar nu l-am văzut făcînd poze. Trebuie să recunosc că cehii fac cea mai bună bere. Trotuarele sînt tăiate ca la noi, chestii de infrastructură. Am putut să observ că micile granule de asfalt, cînd silueta mea, împotriva voinței mele, s-a aplecat să le studieze, în unele momente sclipeau ca diamantele. Am ajuns la hotel cu autocarul, bănuiesc. Am ascultat cîteva înjurături și am adormit. Dimineața mă strîngea cumplit casca. Țelul meu suprem erau trei obiective: Cafe Kafka, barul Marchizul de Sade și procurarea de absint. Celelalte obiective tursitice m-au copleșit și m-au lăsat mut. Mortarul care s-a folosit la construirea podului Carol a fost făcut din nisip, vin și ouă. Cîtă risipă! Îmi imaginez că mi-ar fi plăcut să lucrez la acest pod. Podul rezistă și azi, deci...
Am început cu bere. Seara, cînd am ajuns la Potirul am trecut pe șliboviță. Mi-am pierdut o bucată de măsea în împrejurări necunoscute. Dimineața, la un control atent cu limba prin gură am descoperit o pietricică. Pot spune că mi-am atins țelul meu de turist modest. Praga este într-adevăr un oraș grandios. Vă rog frumos, mergeți și vedeți Praga de aur. În jurul orei 9 și ceva am vomitat de două ori și am oftat: totu-i egal cu zero. Am băut mult ceai și am prins noi puteri. Ultima zi. Trebuie să fiu tare. Iubita mi-a făcut cîteva observații, dar le-am ignorat cu indulgență. Am fost cazați la hotelul Janousek. Puteți să-l căutați pe Google. Mă gîndesc: ce frumos ar fi să am bani, să merg unde vor mușchii mei. Din Praga, ne-am deplasat în orașul Kutna Hora, la aproximativ 80 de kilometrii de hotel. Aici e orașul oaselor. Vreau să spun că e unul dintre cele mai mari osuare din Europa. Pe drum, prietena mi-a cîntat "Un' te duci tu, mielule?". "La Kutna Hora, dragă". Șoferul a pus Phoenix, eu am desfăcut o bere și am primit în ceafă cîteva priviri. Fix în pix mă doare de voi, sclifosiți manierați, am mai omorît o muscă, deși era ziuă și vedea ca lumea. Am strivit-o cu perdeaua.
Un oraș mișto în care mi-ar plăcea să locuiesc. Dacă aveți drum pe aici, merită să vă opriți, măcar pentru biserica Sfînta Barbara. Mori în aer dacă o vezi. În orașul ăsta am mîncat două triunghiuri de brînză topită și am băut o bere pe ascuns. Prietena mea mă respectă din nou. Tipa care m-a salvat la Praga, atunci, cînd m-am rătăcit, s-a rătăcit ea, de data asta. Erau înebuniți cu toții. Cum poți să te rătăcești într-un oraș așa mic?! Uite, că se poate, a zis o băbuță. A fost prima dată cînd am auzit-o vorbind. La osuar, puteți vedea o tanti de vreo șaizeci de ani care vinde cranii și strigă: "Noa fotografii. No, no". 350 Kr un craniu frumos și alb din 1300 și ceva, pentru petrecerea timpului liber. O grămadă, dacă stai să te gîndești. Aveau aici candelabre din oase de om, ghirlande din cranii de om, și aveau chiar și o stemă cu un craniu și cu o pasăre din oase de om, care ciocănea în ochiul craniului. În orice caz, ceva de genul ăsta. La 16:10 am plecat spre casă. Cred că mă voi despărți de iubită, nu mi-a dat să mănînc cu toate că avea de mîncare. Pînă la urmă, din mîndrie, am refuzat mîncarea ei și am mîncat vreo cinci mere. Sînt deprimat ca dracu. Constat că nu mi-a plăcut excursia și, așa, de plictiseală, am desfăcut în șoaptă dopul unei sticle. Zmeura mea neagră mă tapează de ultimele două coroane, două amărîte de coroane s-au așezat frumos în palma ei și au dispărut în Peco. Normal, și-a cumpărat o ciocolatica. Aproape de granița cu România am mai omorît o muscă. Era 05:40, ora autocarului...


noema

Revista Presei

~> alte recomandări