~ Sorin-Mihai Grad - Mai răi deci mai buni
~ Claudiu Komartin - Inima Europei
~ iQ666 - De lene sau de lehamite
~ Radu-Ilarion Munteanu - Gay Fascism?
~ Daniel Stuparu - O scăpare a lui Vianu
~ Diana Todea - The Time of the Machine
~ Axel Lenn - Horia Nica
~ Mareş Lucian - Despre cum mi-am incendiat eu cărţile
~ Diana Todea - Bookfest şi Bienala de Artă Contemporană

egoZaur

Mai răi deci mai buni

de Sorin-Mihai Grad

Mai mult am asistat decât am lucrat efectiv la realizarea numărului 18 al revistei noastre. A fost o senzaţie ciudată să simt că lucrurile, chiar dacă par amorţite, se pot petrece şi fără mine. Poate că unele chestiuni le-aş fi tratat sau coordonat altfel, dar nu asta contează. Ce e mai important e că, deşi eu şi alţi câţiva membri ai echipei noastre am fost indisponibili, cei rămaşi pe teren s-au mobilizat exemplar şi-au învins ce era de bătut. Nu "nu e nimeni de neînlocuit" e concluzia, ci certitudinea că EgoPHobia e rezultatul unui efort colectiv, nu doar revista mea sau a doi-trei dintre noi. Primiţi spre lectură şi apreciere un număr interesant şi consistent al EgoPHobia, căruia, în afară de veşnica noastră problemă că iar n-am putut să-l facem să iasă când am fi dorit, nu-i prea găsesc puncte slabe.

Acum când totul e pregătit pentru transferul pe site reintru şi eu în acţiune. Am de trimis mesaje către autorii care ne-au trimis texte, spre a-i informa că le vom publica sau nu materialele. Părându-mi-se foarte mare proporţia celor cărora trebuie să le dau veşti proaste, m-am uitat peste unele lista cu numele lor. Crezusem că e vorba de vreo ofensivă de vară a grafomanilor şi veleitarilor care ne ţin mereu la curent cu producţiile lor, însă ei nu depăşiseră măsura. Dimpotrivă, o parte dintre cei care ne-au trimis texte pe care am decis să nu le publicăm s-au afirmat deja în lumea literară autohtonă, apărându-le cărţi la edituri serioase şi texte în reviste care contează. Nu poate fi vorba de răzbunări personale, doar redactorul-şef cunoscând identitatea autorilor, iar textele sunt apreciate independent de către trei din redactorii noştri. Contrariat, am trecut la textele respinse. O parte din ele ar fi intrat in EgoPHobia acum un an, dacă era doar după mine unele ar fi fost acceptate şi acum, şi probabil că le veţi putea citi în alte reviste sau în cărţi. Fără să ne dăm neapărat seama, am devenit mai selectivi.

Chiar şi aşa EgoPHobia #18 vine cu multe texte, ca de obicei. Sper că veţi aprecia selecţia făcută de redacţia noastră din ce ne-a fost propus de către autori, alături de ce-au scris redactorii şi colaboratorii EgoPHobia special pentru #18. Iar cei care vor primi azi de la mine mesaje cu "ne pare rău" sper că nu ne vor ignora pe viitor şi ne vor trimite cât mai curând texte care să ne convingă din prima de necesitatea publicării lor la noi.

Inima Europei...

de Claudiu Komartin

Inima Europei este elegantă și moartă, spunea un poet sloven, ajungând la Paris acum 30 de ani. Dar de ce să te mulțumești cu inima unui loc strălucitor, ce are atâtea de oferit, mi-am spus când coboram din avion, avid de fiecare mărunțiș care-mi ieșea înainte, că doar ajunsesem în Franța pentru care atâtea cărți și filme mă pregătiseră... Firește că aveam să mă lecuiesc, simțindu-mă ca un sărăntoc orgolios din orient, și totuși am mușcat cu poftă din inima aceasta a Europei, atât cât mi-a fost îngăduit, poate nu mai puțin decât lui Tomaz Salamun (marele poet sloven căruia îi aparține versul citat la început) în 1978. Inima Franței nu mi s-a părut chiar moartă, deși astăzi metropola nu trăiește efervescența culturală a altor câteva capitale europene, printre care (în primul rând) Berlinul. Dar ce am simțit a fost departe de savorile unei delicatese: a fost gustul unei tarte plin cu nisip, al unui hamburger împachetat în catifea neagră.

Pe 27 martie 2007, La Gare du Nord, realitatea unei stări de tensiune vecină cu panica a dat peste mine cu viteza unui camion pe autostrada A3, acolo unde am și văzut câteva zile mai târziu un accident grav. Realitatea unei lumi care a cam luat-o la vale, sau care, spun unii, stă pe un butoi de pulbere. Un eveniment de o gravitate moderată (o revoltă de câteva ore provocată de agresarea unui tânăr congolez recalcitrant de către forțele de ordine de la metrou) mi-a arătat cât de puțin pregătit eram pentru a cunoaște o țară în cultul căreia am crescut, dar despre care nu știam mai nimic. Socialul pur și dur, simplu și rapid ca pumnul unui boxer care te izbește în plex m-a derutat și m-a făcut, pentru o vreme, să mă simt confuz și lipsit de repere.

Desigur că citisem și văzusem la televizor cum periferia pariziană a stat trează mai multe săptămâni, și cum au fost incendiate mii de vehicule (o metaforă, aceasta, pentru furia nenumăraților marginalizați ai unei societăți ce trăiește în viteze – poate chiar și în epoci – diferite, de la un cartier la altul)... Gură-cască prins la momentul nepotrivit în locul nepotrivit, nu am putut decât să privesc, panicându-mă și eu, cu gesturi molatice și lipsite de hotărâre, neputându-mă smulge de la spectacolul înfiorător în mijlocul căruia nimerisem, uluit cum eram de vociferările mulțimii scoase din minți pentru mai nimic, de duritatea exagerată a unui aparat polițienesc temător-exaltat. Ceea ce era poate un fapt relativ firesc – în contextul ciondănelilor dintre candidații pentru apropiatele alegeri, dreapta ministrului de interne Sarkozy părând că alimentează mai mult decât stinge nervozități și temeri – căpătase dimensiunile unui coșmar. Mai ales că Gare du Nord nu e chiar Gara de Nord din București, ci gara cea mai tranzitată a Europei. Un loc în care poți ușor să te pierzi, un mic orășel în sine, unde un prozator poate născoci nu puține povești, cu atâția oameni și atâtea destine care se întâlnesc și se-ntrepătrund fără încetare.

Oricât aș fi încercat să nu literaturizez, să prezint obiectiv, cu răceală, învălmășeala de la Gare du Nord (nu mai mare, la o adică, decât cea de la Salon du Livre, pentru care am și mers la Paris), mi s-a părut atunci că aș fi schimbat totul. Nu am vrut să falsific ecoul pe care acel moment l-a avut în mine – și încă îl mai are. Și m-am întrebat de atunci în ce măsură, dincolo de diversele formări și deformări culturale pe care le suportăm, toate istoriile pe care le știm, toate lucrurile pe care le-am citit nu acționează tot ca niște lentile deformatoare, când noi am crezut tocmai că ne vor arăta până la urmă chipul realității adevărate.

Și totuși, adunând cum putem aceste fragmente dintr-un mare puzzle nerezolvabil, oare nu arătăm acea credință care, spunea Hugo von Hofmannsthal, “ar putea să tragă după sine toate celelalte”?


minDisecţii

De lene sau de lehamite

de iQ666

Știi cum e să-ți fie vara răcoare-n casă și să fii nevoit să deschizi geamul să se-ncălzească puțin? Pe-ăsta l-a lovit căldura și aiurează, bine zici cititorule. Vezi ce-au mai scris și alții, că doar nu mă lăfăi singur pe pagina asta. Eu rămân cu căldura, că tot declar pe toate gardurile că-mi place. Asta cu gardurile n-o lua chiar la propriu, n-am candidat la alegerile proaspăt răposate. De-o fi fost de lene sau de lehamite, e chiar așa important? M-ai fi votat? Că mai vin niște amăgisme electorale, dacă-mi zici că pot conta pe tine o să-mi trec numele pe listele alea lacome de ștampile. Dar hai să trecem la chestiuni mai serioase.

Ce-ai mai citit în ultima vreme? Eu nici de ziare n-am prea avut vreme, am o carte începută de vreo două luni, iar între timp am mai citit vreo 3 sau 4. Nu-i stilul meu să-ncep o carte câtă vreme n-am terminat-o pe precedenta, dar nici nu-mi place să car cu mine volume din care am devorat deja mai mult de 20-30 de pagini. Trebuie să recunosc c-am citit aproape doar prin trenuri, avioane, gări și aeroporturi. Deși încerc să mă informez ca până acum, în ultima vreme n-am mai aflat despre cărți pe care să-mi doresc neapărat să le citesc. O fi suprasaturarea pieței, o fi normalizarea ei, o fi domolirea investițiilor în publicitate ale editurilor, toate acestea și altele, nu știu și drept să-ți zic nici nu-mi bat capul cu probleme de genul ăsta, într-un fel mă chiar bucur că nu mai adaug alte  titluri pe listele must read pe care le port prin cap. Ți-aș da o bere rece de-ai reușit s-ajungi aici. Sau o decorație de gheață.

Probabil că-s de vină și eu. Am mai crescut, chiar dacă degrabă sesizabil doar în greutate. Mă miră c-am în bibliotecă volume pe care nu de mult am crezut că trebuie să le citesc. Banii dați pe ele vor fi reprezentând contravaloarea lecțiilor învățate de pe urma lor, îmi șoptește latura mea zgârcită. Chiar și pentru școala vieții se pare că există meditații. Vezi, răbdarea se răsplătește, chiar dacă doar cu vorbe pe care cel care le-a pus laolaltă le crede alese. O să-nchid geamul. Parafrazează tu ceva după "mai bine golan decât activist, mai bine mort decât comunist". Dacă mi-ai prins ideea o să-ți iasă mai bine decât mie.

pricinaşul de serviciu

Gay Fascism?

de Radu-Ilarion Munteanu

Monotonia confuziei și a schimbului de argumente pro și contra paradei gay, parțial confuze și parțial eronate de ambele părți, impune o abordare rațională, sine ira et studio, a problemei. Nici pe departe a problemei condiției legale și morale a homosexualității, mult prea largă pentru a fi expediată într-un articol publicistic, nici măcar a totalității manifestărilor și a contramanifestărilor publice legate de această condiție, ci strict problema paradelor periodice și a inerentelor contramanifestații, în particular a paradei gay de anul acesta în România, conjugată cu setul de contramanifestații, inclusiv reflectarea întregului fenomen public în mass media.

Suntem datori a argumenta afirmațiile mai mult sau mai puțin polemice, tangențiale, făcute în fraza de mai sus. Unele incursiuni limitate în contextul mai larg al condiției democrației occidentale vor fi tot inerente. Democrație pe cale de a fi asimilată la noi la fel de forțat și la fel de necritic precum am fost nevoiți să asimilăm, cu două generații în urmă, așa numita "democrație populară", de uz colonial.

Vom pleca de la observația că obiectivitatea și neutralitatea posturilor TV, care-și taie, naturaliter, partea leului din impactul public al mass media s-au dovedit a fi la fel de false precum se manifestă în abordarea altor subiecte, cu precădere cele politice. Omenește sunt mai mult sau mai puțin de înțeles, în măsura în care poziția lor pe piață depinde de tirania ratingului, în măsura în care, judecând liniar, sunt marcate de teama că dacă ar părăsi comoda poziție trendy, ratingul ar scădea. Aici este, însă, vai, un cerc vicios, asupra căruia nu ne vom lăsa tentați să insistăm, diluîndu-ne abordarea și care sperăm să constituie ținta unui articol ulterior, la fel de pricinaș.

Astfel, un post TV a adus, pe post de reper "științific" o doamnă psiholog, care, din expert (forensic, ar spune americanii) a devenit avocat al cauzei. Domnia sa a citat o decizie a unei confrerii de psihologi americani care ar fi stabilit… normalitatea condiției de homosexual. Nimic de mirare, într-o țară unde mediul universitar e dominat de stânga intelectuală, inventatoare a corectitudinii politice, concept pe care Horia Roman Patapievici îl caracteriza, fără echivoc, cu exact 13 ani în urmă, în una din primele sale cărți, drept comunism american.

Care să fie, atunci, obiecțiile noastre, în plan științific? Dar, înainte de asta, care să fie baza autorității noastre în materie? La a doua întrebare răspunsul e simplu: nimic altceva decât o educație științifică onestă și modestă, inițiată în urmă cu cel puțin o generație. Destul de vitală pentru a extirpa din ea zgura marxistă prin miza pe spiritul critic stricto sensu. Capabilă, acum, după o evoluție la fel de modestă, de a funcționa ca filtru mental, ca sistem imunitar intelectual. Răspunsul la a doua întrebare ne apropie de inima demersului de față: a aborda homosexualitatea exclusiv în plan psihologic este o formă gravă de reducționism, care pune în discuție probitatea științifică a acestei abordări. Ni se poate obiecta că nu putem avea pretenția, de la un post TV comercial, să depășească un pospai de conținut științific emisiunilor ad hoc, mai ales când angajații majorității posturilor omologe se întrec în gafe de limbă română. Ne-am demite ca pricinași de serviciu, niciodată cârcotași, dacă n-am replica sec: da' de ce să nu avem pretenția?

Bun, dar să intrăm în subiect. Chiar de la pa'șopt. Nutrim prejudecata conservatoare că definirea răbdătoare a cadrului servește vederii tabloului. Reproducerea sexuată a fost validată de evoluție în sute de milioane de ani. Sigur că nu e, acum, în biosferă, unica modalitate reproductivă, dar ponderea tuturor celorlalte e quasineglijabilă, iar acest raport de ponderi a fost stabilit, cum spuneam, de evoluție. De praxă. Unicul criteriu al adevărului, după cum spunea Lenin. Pasul următor ar fi întrebarea dacă există homosexualitate în regnul animal. Răspunsul e categoric pozitiv și nu e nevoie de mărturia etologului (biologul specializat în studiul comportamentului individual și social al speciilor zoologice) pentru a stabili acest răspuns, e posibil ca majoritatea cititorilor să fi întâlnit, în propria experiență, exemple de gen. Importantă este, iarăsi, ponderea fenomenului, de unde condiția lui. Ponderea e totuși mai degrabă limitată, ceea ce face să putem califica homosexualitatea animală ca accident comportamental inerent. Cu o contribuție asupra stabilității și sănătății speciei care nu depășește zgomotul de fond, fluctuația statistică intrinsecă. Cu o pondere neglijabilă în sistemele de ecuații integrodiferențiale care determină dinamica numerică a speciilor în ecosisteme stabile.

Care e situația la specia homo sapiens? Trecem peste din ce în ce mai trista ironie a denumirii. Sexul individual e definit pe mai multe planuri: cel subcelular, respectiv perechile de cromosomi XX și XY. Planul hormonal, apoi planul anatomo-fiziologic și, în fine, planul mental. În principiu, determinarea are loc în această ordine. Dar nu mecanic, ci cu o doză de statistic. Cu o mult mai importantă doză de feed-back formativ, de natură etologic-socială. Rezultatul de ansamblu joacă un rol dublu: de măsură a gradului de degenerare a speciei pe de o parte, dar și de înțelepciune a naturii pe de alta. Homosexualtitatea devine unul din factorii de frânare a freneticei creșteri numerice, care, lăsată liberă, n-ar putea duce specia decât la o catastrofă demografică, frizând, poate, extincția.

Nimic din toatea astea în falsa dispută exterioară, în care o parte clamează, cu exces de exhibiționism, recunoașterea socială, forțând conceptul democrației în sens occidental, iar partea opusă clamând cu precădere argumentele unei moralități într-o anume măsură revolute. Cu efect contrar, deci stimulativ pentru ponderea homosexualității.

Nimic mai contraproductiv decât reducționismul și chiar decât schematizarea excesivă în materie. Chiar clasificarea homosexualiății în înnăscută, sau intrinsecă, prin accident genetic, alături de fenomene înrudite, cum ar fi transsexualitatea sau hermafroditismul anatomic, pe de o parte și cea dobândită pe de altă parte, se cere considerată cu maximum de prudență științifică. Nu vom cita cifre, deoarece există o diversitate naturală de aprecieri chiar în rândurile disciplinelor biologice adresabile, neurofiziologia și etologia în prim plan. Ne vom limita la evaluarea de bun simț că, în măsura în care această dihotomie are sens, procentul dobândit e sensibil mai mare. Principalul motiv e complexitatea naturii umane ca specie biologică, de unde viteza relativ lentă de maturizare, pe diferite planuri, a puiului uman. Pe plan sexual, dacă determinarea anatomică e, în mare, constatabilă de la naștere, sexualizarea are loc, prin programe hormonale, interacționând independent cu programe educaționale, în perioada numită teen age, sau în româna clasică, adolescență. Aici se încurcă, de cele mai multe ori, lucrurile. Nu vom extinde scurta noastră privire la analiza exhaustivă a factorilor social-educaționali care stimulează inițierea și formarea unui comportament homosexual sau/și bisexual, cadrul antepropus al articolului nu ne permite, dar mai ales nu ne permite competența strict limitată. Ne vom mărgini doar la unul dintre cei mai importanți astfel de factori, anume puterea exemplului, din motive lesne de înțeles: deoarece socotim extrem de nocivă pretenția comunităților gay de a accede la statusul și statutul legal care sa permită cuplurilor gay sau lesbi să adopte copii. Căci probabilitatea ca un copil născut "normal", în sensul definirii sexului în raport cu funcția sa naturală reproductivă, odată adoptat de un cuplu gay sau lesbi să devină, la rândul lui, homosexual, este periculos de ridicată. Dacă izolăm numai acest factor, legalizarea adopției de copii, contribuția acestui factor la proliferarea homosexualității, la creșterea procentului statistic al acesteia, la apropierea de nivelul critic din punct de vedere biologic, este limpede inacceptabilă. Iar acceptarea legalizării adopției în numele democrației – o probă de iresponsabilitate socială patentă. Nu avem de gând să ducem logica nici cu un pas mai departe, pentru a observa că acceptabilitatea e o idee dragă stângii, pentru a evita o altă digresiune. Poate va veni și vremeaa discutării centrate a spectrului politic ca subiect.

Alt subiect clamat cu ocazia manifestărilor publice ale "comunităților" homosexuale (ghilimelele au rolul lor, nu insistăm) este dreptul la căsătorie, a cărui arie de recunoaștere legală e, vai, în continuă creștere. Mult mai gravă și mai semnificativă ni se pare recunoașterea legală a acestui drept într-o țară catolică, dar de către un guvern socialist, decât într-o țară cu oricare altă structură spirituală. Contraargumentul opozanților este de natură tradițională, legat de conceptul fundamental de familie, ca celulă socială fundamentală. Nu vom lăsa nici aceste contraargumente să treacă libere fără un filtru critic. Vom privi, prin urmare, cu doza inerentă de rezervă sceptică a perspectivei lucide, contraargumente emoționale  ca "ofensa adusă ideii de familie". Considerând că însuși conceptul de familie a evoluat, că se află în prezent într-o fază ineluctabil tranzitorie, sub presiunea accelerării vieții dincolo de ritmul natural al ființei umane. Dar vom păstra esențialul, anume că familia, ca celulă socială fundamentală, a fost istoricește forma adaptată ritmului natural de dezvoltare-maturizare a animalului uman. Iar clanul, tribul și celelalte structuri sociale primitive n-au fost decât extinderea, tot naturală, a structurilor sociale decelate abia acum cu precizie crescândă de etologie în rândul regnului zoologic, de la insecte la primate, pe scara evolutivă. Unde și când a apărut dezechilibrul? Iarăși un subiect separabil, asupra căruia nu vom insista, limitându-ne la imaginea furnizată de bunul simț: primatul mental/social al familiei a durat exact atâta timp cât accelerarea vieții n-a depășit măsura raportului temporal între maturizare și speranța de viață la individul uman. În lumea prezentului, această măsură e, în cel mai bun caz, pe punctul de a fi atinsă și chiar depășită punctual. Nimic mai firesc decât să apară, ca un demonus ex machina, dacă ne-am putea permite un atare joc de cuvinte, cerința socială a homosexualilor ca unul din factorii dizolvanți ai barajelor pe care inerția socială și psihologică le pune încă în fața accelerării vieții, dincolo de suportabilitatea ființei umane. Dar, eventuala înțelegere e una, acceptabilitatea e alta. Iar în măsura în care nu acceptăm, o facem în numele a ce? Simplu. În numele stabilității dimensiunii sociale a speciei.

Familia, în sensul ei tradițional, nu și-a epuizat, îndrăznim a crede, întregul potențial de stabilitate, nu a devenit încă o structură revolută, ergo – bagatelizarea ei prin extinderea la cupluri homosexuale rămâne un factor negativ. Dimpotrivă, credem că familia, ca noțiune, e datoare să-și găsească resurse intrinseci de adaptare la realitate, e datoare să supraviețuiască cumva, deoarece funcția ei stabilizantă mai are destulă vreme un rol de jucat. Iar extinderea familiei la cupluri homosexuale nu credem că e una din aceste presupuse forme de adaptare firească.

Ce șanse credem să aibă acest argument exclusiv al bunului simț, lipsit de armătura sociologică și psihologică, deci de însăși baza științifică pe care am clamato ab initio, în fața nu a argumentului zgomotos al exhibiționismului gay, ci în fața dozei obiective a acestuia, legată de inserția juridic-economică a familiei? Subiectiv, ne e teamă că prea puține, iar perspectiva pe care ne propunem a o schița aici e o simplă datorie de conștiință. Va răspunde, însă, cu aplomb, argumentelor gay asupra drepturilor naturale ale cuplurilor de gen în ce privește problemele de reglementare juridică a proprietății, comune sau/și individuale, că soluția părții obiective a problemei lor nu constă în facilitatea extinderii unei instituții fundamentale, care este căsătoria, ca bază moral-juridică a familiei, ci în contrucții juridice ad hoc. Asupra acceptării cărora nu vedem cine ar mai putea avea obiecții, în limitele aceluiași bun simț. Care să fie aceste construcții juridice ad hoc, asta nu mai e problema noastră. E foarte improbabil să nu existe destui juriști homosexuali de ambe sexe, ca resursă de soluționare. Important ni se pare ca societatea în ansamblu să opună o fermitate sănătoasă, fără a friza câtuși de puțin intoleranța, la instituirea de structuri juridice pe care le socotim contraproductive, mai ales pe termen lung. Prin consecințele lor nefaste asupra mentalului social. Popular spus, prin punerea, odată mai mult, a căruței înaintea cailor.

Am atins, în treacăt, aspectul dincolo de banalul histrionic, pur exhibiționist, al manifestărilor publice gay. Tocmai acest aspect exhibiționist este perceput ca profund ofensiv de către majoritate. N-am definit majoritatea printr-un adjectiv deoarece credem că e unul din punctele delicate ale întregului demers, care cere discernământ suplimentar. Dacă am zice majoritate heterosexuală, am risca o relativizare pe care tocmai o refuzăm, în numele ierarhiei legilor naturii. O echivalare a alternativelor. Dacă am spune majoritate normală, nu numai că am ofensa gratis, deci contraproductiv, pe suporterii corectitudinii politice, dar mai ales am pierde prilejul de a admite că însăși normalitatea suportă o anume relativizare. Prilej care vorbește pentru gradul nostru de obiectivitate. Dar să revenim la reacția publică față de exibiționism. Acesta, dincolo chiar de comportamentul tipic gay, determină prin sine însuși o reacție bazală de respingere din partea zonei sănătoase a publicului. Exibiționismul, fără a depăși limitele largi ale condiției umane, nu e în firea omului dotat doar cu bun simț. Voi da doar exemplul unui țăran, care reacționa, cu ani în urmă, la entuziasmul uneia dintre nepoatele sale față de personajul Michael Jackson: nu înțeleg, spunea bătrânul, cum poate să-i placă cuiva un individ care nu s-a hotărât dacă vrea să fie bărbat sau femeie, nici dacă este alb sau negru. Nu-i înțeleg muzica, dar l-aș fi stimat dacă ar fi rămas bărbat negru. 

Dar, să ceri unei comunități a cărei natură sexuală, indiferent dacă înnăscută sau dobândită, se manifestă prin excelență exhibiționist, până la agresivitate, să fie rezonabilă și să-și limiteze lupta pentru drepturi la bunul simț, ar fi mai absurd decât este absurdă însăși politica gay. Căci nu ne ferim s-o spunem, din perspectiva noastră, să zicem 17% științifică și 83% de banal bun simț, cifrele sunt, desigur, mai mult sau mai puțin retorice, considerăm politica publică pro gay nu numai undeva între asocial și antisocial, dar marcată și de doza inerentă de absurditate, tocmai din acest motiv. Cel puțin așa cum se manifestă ea în prezent.

Am încheia cu o butadă, dacă n-am ști că avem să revenim, pentru echilibrarea analizei, la unul din punctele anterior atinse, pentru final: e cunoscută diferența între pesimist și optimist. Primul spune și crede că nu se poate mai rău, pe când al doilea spune și crede că ba da, se poate. Optimist incurabil, eu, abandonând pentru prima dată, pe teritoriul textului de față, formularea pluralului academic, cred irepresibil și ireversibil că va apărea un curent rezonabil în lumea gay, care să renunțe la exhibiționism, la proliferare artefactică, la agresivitate interfacială, pentru a-și clădi un spațiu instituțional echilibrat, pe măsura inerentei condiții naturale. Independent de specularea conjuncturală a marotei corectitudinii politice, adevăratul virus social. Sună utopic? Doar în aparență.

De ce cred asta? Tocmai, și acum revin la unul din primele considerente cauzale, deoarece ambiguitatea definirii comportamentului sexual are o componentă intrinsecă. Stratul hormonal nu e determinat, cum observam în treacăt, mecanic și univoc de baza cromozomială. În fiecare individualitate se stabilește un echilibru delicat, mai mult sau mai puțin metastabil, între feminitate și masculinitate, cu consecințe firești până la nivel mental. Celebrul regizor suedez Ingmar Bergman atrăgea atenția că personajele sale feminine și chiar preferința pentru câteva actrițe arhetipale, sunt purtătorii de mesaj estetic ai componentei sale feminine. Iar acest destul de larg spațiu definit de conjugarea hormonal-psihologică e departe de a fi specific speciei umane. Exact asupra acestor aspecte îmi atrăgea atenția, în timpul elaborării articolului, un distins neurofiziolog de elită.

Așa că discernământul nostru, al tuturor, hetero sau homosexuali, se cere stimulat la maximum pentru a opera rațional în largul și înturlucatul câmp dintre ineluctabil și pervers.

Și cum un banc îl cere pe al doilea, să încheiem într-o notă de humor: La radio Yerevan: un ascultător ne întryabă dacă yestye adyevărat că Fyodor Mihailovici Dostoyevski a fost homosexual. Răspundyem: da, dar nu pentru asta îl iubim.

O scăpare a lui Vianu
[considerații în marginea traducerii unui titlu din Goethe]

de Daniel Stuparu

"Poezie și adevăr" este o carte cu caracter autobiografic, acest lucru se știe. Goethe a încercat să redea în ea etapele cele mai însemnate ale unei formări culturale într-o epocă nelipsită de evenimente: iluminismul, romantismul, revoluția franceză, războaiele napoleoniene - pe toate acestea Goethe le-a trăit pe propria-i piele și le-a văzut cu proprii săi ochi. Revenind la carte, mai exact la titlul acesteia, întotdeauna m-am întrebat: oare de ce și-a intitulat Goethe propria autobiografie „Poezie și adevăr“?

E limpede că orice autor alege titlul unei cărți în funcție de greutatea semantică pe care o conferă acesta textului propriu-zis, cu alte cuvinte titlul sintetizează într-un fel conținutul, sau trasează măcar intenția autorului cu privire la carte în ansamblu. La o primă vedere am putea spune că sintagma trimite așadar la preocupările diverse ale geniului din Weimar. E un lucru notoriu faptul că pe Goethe nu l-a preocupat doar literatura, ci și știința, contribuțiile sale în materie de osteologie cel puțin fiind deloc lipsite de însemnătate. Și totuși, aici e vorba de o lucrare cu caracter autobiografic. Să nu divagăm așadar, pentru că, pendulând între Opera aperta și I limiti dell’interpretazione, pentru a-l parafraza pe Eco, chiar dacă interpretarea de mai sus are acoperire în raport cu opera goetheană, ea nu se justifică în context.

În marginea unor asemenea frământări lăuntrice, daimonul de care vorbea cândva Divinul Poimandres s-a îndurat de nemângâierea mea și mi-a sugerat să iau în mână originalul. I-am urmat așadar sfatul și ajungând la textul german, lucrurile au devenit dacă nu imediat, măcar după o scurtă reflecție, clare. Pentru că textul original se intitulează: Aus meinem Leben. Dichtung und Wahrheit. „Aus meinem Leben“ înseamnă indubitabil „din viața mea“, precum în „crâmpeie din viața mea“, iar „Wahrheit“ nu prespune nici un fel de echivoc, se traduce prin „adevăr“. Singurul termen discutabil în această sintagmă este „Dichtung“. Înainte însă de a sări la concluzii, să vedem ce poate însemna acesta și cum ar putea fi tradus.

În primul rând trebuie spus că traducerea lui Vianu din 1955 (alta nu îmi este cunoscută până la această oră) nu este greșită, cel puțin în principiu. „Dichtung“ se poate traduce și prin „poezie“. Dacă recurgem însă la instrumentarul etimologic, descoperim lucruri cel puțin la fel de interesante. Verbul „dichten“ înseamă propriu-zis „a plăsmui, a crea, a născoci“. „Dichtung“ se referă în acest sens la orice creație literară sau operă de ficțiune în general și la poezie doar în particular. „Dichter“ este în Germania orice scriitor, orice creator de literatură, iar „Dichterlesung“ se numește acea sindrofie literară în cadrul căreia un autor – prozator sau poet – citește câte ceva din opera proprie.

Acestea fiind zise, putem concluziona că „Dichtung“ ar trebui tradus prin „ficțiune“, „născocire“, „fabulație“ sau „plăsmuire“. Acum, sigur că se poate exprima rezerva că și vocabula „poezie“ din limba română vine din grecescul „poesis“, care subîntinde întreaga gamă semantică amintită anterior, deci la limită traducerea lui „Dichtung“ prin „poezie“ ar fi totuși corectă. Problema este însă că termenul „poezie“ - pe vremea lui Vianu deja - nu mai comporta, poate cel mult într-un cerc filozofic nicasian, semnificația acelui „poesis“ de care vorbeau Platon sau Aristotel. E o observație de bun simț să admitem că atunci când aducem vorba de poezie, ne referim îndeobște la literatură ca formă de artă și în speță la genul liric. În aceste condiții, găsim traducerea lui „Dichtung“ prin „poezie“ mai degrabă neinspirată, sugerând în locul acesteia oricare din variantele mai sus amintite, mult mai apropiate de original, ca putere de sugestie în acest context.

Pus sub tutela unui asemenea titlu – „Din viața mea“: „Ficțiune și adevăr“, „Plăsmuire și realitate“ sau „Născocit și veridic“, pentru a da doar câteva exemple –, textul lui Goethe ne apare dintr-o dată într-o nouă lumină. Și ni se pare a înțelege mai bine astfel ce voia să spună Goethe de fapt prin titlu, cât și prin cartea însăși, pentru că în definitiv despre asta e vorba, despre ce este adevăr și ce ficțiune într-o biografie prea încărcată de evenimente interioare, dar și exterioare, pentru a nu fi expusă interpetărilor și mistificărilor de tot soiul.

Lumile reale, lumile virtuale

The Time of the Machine

de Diana Todea

Literatura SF este la ora actuală una dintre cele mai tentante căi de a trece dincolo de obstacolele ştiinţei. Ficţiunea pătrunde într-o nouă dimensiune, prin mijloacele raţionale, producând o artă cu totul distinctă de "vechea literatură". Deschisă la nou şi la realităţile ştiinţifice, literatura SF este cea mai bună protagonistă a gândirii abstracte.

Ce mă determină să intru pe acest teren? De când am descoperit potenţialul acestei literaturi şi a modului de a scrie sf-ist, mi-am dat seama că filosofia şi metafizica sunt două instrumente potrivite pentru a gândi în maniera ştiinţifico-fantastică. Pornind de la Eminescu, care a lăsat în urmă câteva proze metafizice, cu tentă SF, şi ajungând la literatura de azi, remarc că sunt din ce în ce mai mulţi scriitori români care se joacă cu acest domeniu. Nu este uşor să te remarci printre tot felul de proze şi creaţii SF, dar potenţialul oferit este uriaş-pot intra la fel de bine şi în metafizică şi în filosofie, ştiinţă, etc., fără să spun că am părăsit nava literaturii.

Ce mă atrage la o astfel de literatură? Mai mult decât orice ea lucrează cu mintea. Prea puţin cu sentimentele, ca poezia sau unele romane lirice, prea puţin cu inima. Este o literatură abstractă, aşa cum a format-o Jules Verne şi cum a definit-o Asimov prin cărţile sale. Planul literar se întâlneşte cu cel ştiinţific, unde putem discuta chiar şi elemente de cibernetică şi robotică, fără ca nimeni să se plictisească, tocmai pentru că este domeniul de referinţă pentru acest tip de literatură. Eu îmi imaginez un joc cu roboţi sau o lume virtuală construită în aşa fel încât totul pare colorat şi fantastic. Orice element poate dispărea la un moment dat, orice plan poate fi dejucat, aidoma unei piese de teatru, într-un stil burlesc ca un show cu clovni. Elementul surpriză este cel care mă atrage cel mai mult, având magia unei poveşti şi seriozitatea unui joc de şah. Efectul este un carusel de imagini şi date, care formează una dintre cele mai frumoase literaturi.

Nu exagerez când spun acum că literatura SF va lua proporţii uriaşe, pentru că deja se observă că din ce în ce mai mulţi scriitori atacă acest teren. E ca şi cum te-ai juca cu un calculator în secolul XXI, ai programa un computer sau ai concepe un joc virtual-THIS IS THE TIME OF THE MACHINE!  Nu mă pot da la o parte din faţa cibernetizării, nu pot spune „nu” noii tehnologii, nu pot închide ochii când de fapt lumea evoluează şi schimbă totul, inclusiv sensul de iubire. În ciuda unor ochi lipsiţi de simţ critic, remarc că literatura SF este un teren fertil în care gândirea literară poate evolua fără cea mai mică problemă. Prin cosmos şi prin alte lumi, literatura SF va deveni o realitate virtuală.

Horia Nica

de Axel Lenn

Furculițe, linguri, lingurițe, polonice, din diverse materiale, de la argint, nichel, alpacca, până la inox și aluminiu, de diverse stiluri, din diverse epoci și orizonturi - oare ce ai putea face cu o mulțime de astfel de obiecte? La o primă gândire, o colecție personală taman bună de umplut sertarele unui bufet. La o a doua gândire, destul de puțin probabilă, o expoziție de tacâmuri. O scânteie de inspirație, posibil un banal accident într-o joacă frecvent copilărească în urma căreia o furculiță se contorsionează, i-a deschis lui Horia Nica un orizont diferit. Așa se face că, după șase secole de existență și menire în binecunoscuta funcție culinară, furculița a devenit un obiect de artă. Au urmat și alte obiecte similare, era păcat ca o lingură, de exemplu, să rămână o simplă lingură. Și uite că, după câțiva ani de muncă, dintr-un morman de furculițe, linguri, lingurițe Horia Nica răspunde întrebării de mai sus prin multe expoziții de artă în sensul cel mai complet cu putință, recte acela de schimbare (reconfigurare) a lumii din jurul nostru. Îi puteți vedea strădaniile la urmatoarele adrese: nicahoria.tripod.com ഗi horia.webs.com.

Horia Nica s-a născut în 1980, la Cisnădie. Actualmente locuiște la Râmnicu-Vâlcea. Pasiunea pentru remodelarea tacâmurilor în obiecte de artă a descoperit-o întâmplător, ca o revelație, acum un an. De atunci, a realizat câteva sute de lucrări, prezentate cu ocazia mai multor expoziții:
- Expoziție Platza Mall, Râmnicu-Vâlcea (martie 2007)
- Expoziție Galeria Constantin Iliescu, Râmnicu-Vâlcea (martie-aprilie 2007)
- Expoziție la Episcopia Râmnicului (aprilie 2007)
- Expoziție la Scoala Nr.4 din Râmnicu-Vâlcea (mai 2007)
- Expoziție Constantin Brâncoveanu (iunie 2007)
- Expoziție Romexpo (decembrie 2007)
- Expoziție Casa de Cultură Traian Demetrescu, Galeria Vollard Craiova (aprilie-mai 2008)
- Expoziție Grădina ZOO București (mai 2008)



Despre cum mi-am incendiat eu cărțile

de Mareș Lucian

Mai demult îmi plăcea și mie să mă refugiez în lectură, să caut răspunsuri sau să creez lumi în mintea mea. Încercam să fug de ce era în jurul meu, ascunzându-mă în miile de utopii pe care oricine era dispus să mi le vândă, să mi le ofere pe tavă și, mai ales, să mi le bage pe gât. Totul pentru a mă salva, pentru a mă proteja. Probabil, dacă urmam această cale, aș fi fost mai fericit.

Mai fericit? Poate. Mai împlinit? Niciodată!

De la o vreme am început să disprețuiesc lectura. Devenise ceva plictisitor. Monoton. Mi se părea un gest imbecil să citesc despre faptele unor eroi pe care nu i-am cunoscut niciodată sau care nici măcar n-au existat. Mi se părea o prostie să mă hrănesc cu plăsmuirile minților unor oameni refulați.

În general, scriitorii sunt pervertiți! Cine scrie sincer, scrie pentru el. Cine scrie pentru ceilalți e pervers. O face doar pentru a urmări un scop dezonorant, doar pentru a întinde celor nepregătiți o capcană. De ce aș deveni eu victima unor oameni care nu și-au găsit împlinirea decât în minciună?

Am ajuns la ideea asta în clipa în care am cunoscut niște scriitori. Niște scriitori adevărați, niște oameni cu adevărat talentați. I-am privit pe ei și apoi am privit scrierile lor. În clipa aceea am văzut că pentru a crea ceva frumos trebuie să fii un monstru. Iar dacă nu ești, trebuie să te tranformi într-unul. Dacă somnul rațiunii naște monștri, cele mai frumoase lucruri se vor naște din noroi...

Mi-am incendiat toate cărțile.

Le-am aruncat afară pe geam, am mers jos și le-am ars pe toate în fața vecinilor din bloc care s-au adunat în jurul focului și priveau speriați murmurând ceva de neînțeles. Era o noapte întunecoasă, iar umbrele gloatei din jurul meu se prelingeau hidoase pe blocurile din jur. În jocurile limbilor de foc, o mulțime de umbre executau un dans macabru, iar în mijlocul lor stăteam eu, tăcut, nemișcat, privind cu niște ochi de gheață spre fumul gros care se ridica la ceruri. Cumva știam că ofranda mea avea să fie primită. Toate acele învățături, toate acele aventuri, toți acei eroi cu înțelepciunea sau puterea lor de nimic - au ars. Din fumul lor murdar, din flăcările lor înalte și între acele umbre, un nou erou trebuia să se nască…

Orice drum inițiatic este plin de umbre și demoni. Arzând totul am dat viață umbrelor. Demonii erau acolo, mă priveau cu fețele lor hidoase și imbecile, îmbrăcați în pijamalele alea puturoase și șlapii ăia pe care și-i târâie prin rahat, murmurau între ei și cotcodăceau în liniște, șoptindu-și unii altora cuvinte moarte, încercând să-și ascundă privirile în întuneric. Erau hidoși… iar eu simțeam că sunt pregătit pentru a începe...

Bookfest și Bienala Internațională de Artă Contemporană București

de Diana Todea

Două evenimente importante din punct de vedere cultural s-au desfășurat în weekend-ul 7-8 iunie 2008 - Bookfest, Salonul Cărții din București, și manifestările Bienalei Internaționale de Artă Contemporană, ediția 2008, București. Despre Bookfest pot să spun că a fost organizat la Romexpo, având ca spațiu două etaje și o sală de conferință, care s-a transformat pentru circa două ore în sală de concerte pentru formația Luna Amară. Organizatorii Bookfestului apreciază un număr notabil de edituri și cărți prezentate în cadrul acestui eveniment: “Ediția din acest an înseamnă în cifre 14.000 mp de spațiu brut, 5.000 mp de standuri, 160 de edituri și aproximativ 50.000 titluri din care iubitorii de carte își pot alege lectura preferată” (sursa: site-ul oficial Bookfest).

Așa cum afirmă Grigore Arsene, Președinte AER: "Bookfest 2008 înseamnă, mai mult ca în edițiile precedente, spectacol, evenimente, sărbătoare. Am dorit să facem din Bookfest un loc în care publicul amator de lectură să descopere cărți pentru orice domeniu de interes, orice gust, nivel sau moment, dar și concerte, filme, happenings care să reprezinte o alternativă demnă de luat în seamă pentru petrecerea timpului liber pe parcursul celor 5 zile." Bookfest 2008 a fost colorat, organizat într-un cadru de târg nemțesc, mâncare în aer liber pentru vizitatori, concerte pentru tineri înăuntru, și bineînțeles peste tot cărți și apariții editoriale noi.

Concertul Luna Amară a fost un moment picant pentru Bookfest Ediția 2008. În sala de la Romexpo s-au strâns un număr de tineri, care s-au distrat la muzica celor din trupă. Printre comentarii și aplauze, Mihnea Blidariu și cei din trupă au cântat într-o atmosferă plină de glume și energie. Consumul notelor a fost realizat la unison, cei din sală apreciind vocile și instrumentația celor de la Luna Amară. Fiind în sală printre restul spectatorilor, am remarcat deliciul celor care stăteau pe jos, cu rucsacurile lângă ei, așteptând neliniștiți, dar pregătiți pentru distracție, piesele celor din trupa clujeană. Multora le-a plăcut coverul după Radiohead, alții au preferat piesele originale ale trupei, după cum s-a văzut prin manifestațiile cu păr lung pe lângă scenă. La final toți au aplaudat, spectacolul fiind energetic. După cum remarca Mihnea Blidariu...”Vă mulțumesc!”, la fiecare piesă aplaudată, devenise un tic în decursul a 60 de minute de cântat pe scena Bookfestului.

All in all, it was fun. Organizatorii Bookfestului au făcut o treabă bună, ieșind din plictiseală prin momente muzicale și organizarea standurilor de carte într-un stil de târg nordic. Poate că plimbăreților din Bookfest, Ediția 2008 li s-a părut una de ținut minte.

Duminică la Arenele Romane s-au organizat în aer liber concerte cu muzică experimentală, graffiti pe zidurile caselor din apropiere, pe jos, și alte manifestații ale artei urbane. Stilul underground a dominat aceste manifestări în aer liber, iar muzica experimentală a adăugat un plus de inovație atmosferei. Turiști americani, studenți și oameni veniți de peste tot au participat la acest eveniment underground, creând un cadru de festival. Mi-a plăcut să văd cum zidurile albe și strada s-au umplut în 3 ore cu graffiti și picturi de toate formele, în același stil experimental care a dominat evenimentul. Fiind parte din Bienala Internațională de Artă Contemporană deschisă între 23 mai şi 21 iunie 2008, în București, participând și artiști plastici din mai multe țări, cântăreți și actori. Expozițiile se țin lanț la librăria Cărturești și la Arenele Romane, transformând Bucureștiul într-o lume underground, plină de culoare și muzică.

noema

Revista Presei

~> alte recomandări