~ Adrian Şandor – Fotografie de primăvară
~ Mihai Ciobanu – WinterSong; WhereToNow; Emotion
~ Ştefan Andrei – SandMan; 1; TrainStation

Fotografie de primăvară

de Adrian Şandor

Cum fotografiezi florile? Cum obţii o fotografie reuşită din toate punctele de vedere? M-am gândit că ar fi bine să scriu două-trei vorbe despre cum să reuşesti să imortalizezi natura. Acum când toţi vorbesc despre primavară şi companiile îşi îndreaptă atenţia către comercializarea acestei perioade, când totul înfrunzeşte, înmugureşte si înfloreşte, mulţi vor încerca să fotografieze florile, ca şi hobby, pentru că sunt interesante, sau din orice alt motiv. Lucrul care face diferenţa dintre o simplă poză şi o fotografie este acel "cum" pe care trebuie să îl ştii atunci când îţi îndrepţi obiectivul spre o plantă.

De multe ori trebuie ştiut totul despre un mod de fotografiere, spre exemplu în acest caz e nevoie de o pregătire specială, e nevoie de o lumină bună, de o încadrare bună şi un unghi original. Dacă dorim să fotografiem o plantă în mediul ei natural, afară, trebuie ca subiectul să nu fie iluminat direct, lumina să nu fie prea puternică, dar să fie uniformă. De preferat ar fi un moment al zilei în care lumina e slabă, spre exemplu la apus sau răsărit pentru a oferi fotografiei culori calde şi astfel o atmosferă liniştitoare, calmă. Dar o zi înnorată e la fel de bună în acest caz. Aceste lucruri nu se schimbă dacă fotografiem un aranjament de flori în interior, într-un studio sau oriunde în casă. Este adevărat că cea mai bună lumină este cea a soarelui, dar aici părerile sunt împarţite şi opinia mea este că mai multe surse de lumină artificială, aranjate corect astfel încât iluminarea să fie uniformă ar putea ajuta la obţinerea unui rezultat mai bun. Un lucru important la o astfel de fotografie e claritatea, detaliile bine definite, chiar dacă fotografiezi în natură sau în interior, un trepied rezolvă problema vântului respectiv a expunerilor lungi. Fundalul pe care îl alegem atunci când fotografiem trebuie să fie echilibrat, să nu distragă atenţia de la subiect sau să fie supraexpus. Pentru o fotografie de studio, un fundal gri închis sau chiar negru (depinde de subiectul fotografiat) e perfect pentru a evidenţia planta.

Unghiul din care privim planta trebuie să transmită ceva, nu e de ajuns ca toate celelalte aspecte sa fie "corecte" dacă fotografia nu inspiră nimic, de altfel floarea trebuie sa apară într-o poziţie specială, una neobişnuită sau neaşteptată. În final, compoziţia şi încadrarea trebuie să fie inedite, o fotografie cu o floare încadrată central nu va atrage niciodată atenţia în modul dorit. În acest caz, un cadru cât mai strâmt şi o încadrare descentrată este soluţia perfectă.

Deşi e numită deseori fotografie macro, sunt de părere că în general acest lucru este o supraestimare, deoarece florile atrag atenţia, instictul de a le fotografia se trezeşte destul de des în mulţi dintre noi şi pentru a fotografia o plantă experienţa e crucială, aşa cum spunea un prieten de-al meu, unii oameni şi-au dedicat cariera acestui tip de fotografie, trebuie să fii al naibii de bun pentru a aduce ceva nou.

Mihai Ciobanu


[WinterSong]


[WhereToNow]


[Emotion]

Ştefan Andrei


[SandMan]


[1]


[TrainStation]

~> alte recomandări